PolitieberichtEN Friesland

Datum nieuwsfeit: 23-03-2000

Politiebericht Friesland: Regio 23-03-2000
Politieberichten van woensdag 22 maart (13.00 uur) tot en met donderdag 23 maart (07.00 uur)

Steggerda: inbraak woning
Tussen maandag en woensdag werd ingebroken in een woning aan de Ronde Menning. Het slot in de achterdeur werd vernield. Voor zover nu is na te gaan, werd er niets uit de woning ontvreemd. De eigenaresse, een 80-jarige inwoonster uit Steggerda, heeft aangifte gedaan
Minnertsga: inbraak woning
Afgelopen maand werd in gebroken in een woning aan de Tsjerkestrjitte. Via een uitzetraam is men de woning binnengekomen. De eigenaar, een man van 32 jaar, is bezig met een verhuizing en ontdekte de inbraak pas afgelopen dinsdag. Uit de woning werden twee lampen, 80 cd`s, een kandelaar, een GSM, een draadloze telefoon en een portefeuille met daarin een rijbewijs en paspoort weggenomen. De man heeft aangifte gedaan.

Dokkum: aanrijding en mishandeling
Woensdag omstreeks 15.35 uur vond de Parklaan een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fietster. De autobestuurder, een man van 20 jaar uit Dokkum, reed over de Parklaan in de richting van de Rondweg West. Ter hoogte van het politiebureau wilde een meisje de weg oversteken en fietste tegen de achterzijde van de haar passerende auto. Hierdoor kwam zij te vallen. Zij klaagde over een zere voet, maar liep verder geen verwondingen op. Haar fiets raakte ook niet beschadigd. De auto kreeg op het linker achterscherm een kras in de lak. Nadat de aanrijding was gebeurd, kwam een broer van het meisje, een man van 23 jaar uit Dokkum ter plaatse. Hij had niets met de aanrijding te maken en deze ook niet zien gebeuren. Deze man wilde hierop verhaal halen bij de autobestuurder en greep hem bij de keel. De autobestuurder deed aangifte van mishandeling. De 23-jarige man is aangehouden en na het opmaken van een proces-verbaal weer heengezonden.

Rinsumageest: aanrijding
Woensdag omstreeks 15.15 uur vond op de Klaarkampsterweg een ongeval plaats, waarbij een autobestuurder met zijn auto op de kop in de sloot terechtkwam. De autobestuurder, een man van 29 jaar uit Dokkum, reed over de Klaarkampsterweg toen plotseling een fietster vlak voor hem de weg overstak. Door een snelle reactie kon hij de fietster, een vrouw van 79 jaar uit Burdaard, ontwijken, doch hij kwam daarna in de berm terecht en kon zijn auto toen niet meer onder controle houden. Door een ruit in te trappen kon de bestuurder zelf uit de auto klimmen. Hij liep alleen een sneetje in zijn linkerpink op. De vrouw is na het ongeval rustig doorgefietst naar haar vriendin. In overleg met de officier van justitie zal bekeken worden of tegen de vrouw proces-verbaal wordt opgemaakt.

Tzum: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 17.55 uur vond op de kruising Franekerweg Tzummerweg onder Tzum vond een aanrijding plaats tussen een personenauto en een fietster. De fietster, een vrouw van 83 jaar uit Franeker wilde de kruising oversteken en verleende daarbij geen voorrang aan de autobestuurder, een man van 26 jaar uit Tzum. De vrouw kwam te vallen en liep vermoedelijk een gebroken heup op. Zij is met de ambulance vervoerd naar het MCL-Zuid in Leeuwarden.
Drachten: onder invloed
Woensdag omstreeks 20.00 uur werd op de Zuidkade een autobestuurder gecontroleerd. Een getuige had de man zien rijden en de politie gebeld. Het bleek dat de bestuurder, een man van 48 jaar uit Drachten, teveel had gedronken. Aan het bureau blies de man 1125 ug/l . Hij kreeg een rijverbod voor 14 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Drachten: aanrijding
Woensdag omstreeks 19.35 uur vond op de Zuiderhogeweg ter hoogte van de kruising met het Moleneind een aanrijding plaats tussen een scooter en een fietser. Beide bestuurders wisten niet meer wat er gebeurd was. De bestuurder van de scooter, een jongen van 17 jaar uit Sumar liep een botbreuk aan de pols op, terwijl de fietser, een man van 26 jaar uit Drachten een hoofdwond kreeg. Beiden zijn overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten. De politie in Drachten vraagt getuigen van deze aanrijding om zich even te melden.

Harlingen: onder invloed
Woensdag omstreeks 22.50 uur op de Rijksweg A 31 onder Harlingen een bestuurder gecontroleerd op het gebruik van alcohol. De bestuurder, een man van 35 jaar uit Amsterdam, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 480 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur. Tevens bleek dat zijn auto niet was verzekerd. De auto is hierop achter het bureau gestald en ook hiervoor kreeg de bestuurder een proces-verbaal.

Sneek: inbraak woning
Woensdag tussen 18.00 en 23.50 uur werd ingebroken in een woning aan de Johan Willem Frisostraat. De achterdeur werd geforceerd. Uit de woning werd een combimagnetron, een fotocamera en een aantal cd`s weggenomen. De eigenaar, een 39-jarige inwoner uit Sneek, heeft aangifte gedaan.

Dokkum: onder invloed
Donderdag omstreeks 04.00 uur werd op de Lutjebleek een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 28- jarige inwoner uit Dokkum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 460 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 4 uur.

Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272