Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse

Datum nieuwsfeit: 23-03-2000
Vindplaats 2
AutoRai

Nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse 23-3-00.
Na vier jaar ontwikkeling en een investering van meer dan 1,36 miljard Euro beleefde de nieuwe C-Klasse van Mercedes-Benz op 21 maart 2000 zijn wereldpremière. Nog nooit werd in dit segment zoveel aandacht besteed aan veiligheid en comfort als tijdens de ontwikkeling van de nieuwe C-Klasse en nog nooit behoorden zoveel technische innovaties tot de standaarduitrusting van een auto in deze klasse. De geheel vernieuwde sedan wordt vanaf mei in de Nederlandse showrooms verwacht.
Het aantrekkelijke design een moderne interpretatie van de dubbele koplampen- toont direct twee vitale eigenschappen van de nieuwe generatie C-Klasse: dynamiek en elegantie. Een nieuw ontwikkeld onderstel, krachtigere motoren en de nieuwste technische innovaties geven de nieuwe sedan een jong, progressief en sportief karakter.

De standaarduitrusting van de nieuwe C-klasse omvat meer dan twintig revolutionaire, technische innovaties die tot nu toe alleen in het topsegment van Mercedes-Benz te vinden waren: windowbags, bestuurders- en passagiersairbag met gefaseerde activering, automatisch inschakelende dimlichten, een multifunctioneel stuurwiel en display. Bovenstaande is slechts een kleine greep uit de lange lijst met nieuwe ontwikkelingen die van de C-Klasse de technologische nummer één van zijn segment maken.

Veiligheid wordt voortaan met een grote V geschreven in de C-Klasse, want de auto is standaard uitgerust met het Electronic Stability Program ESP®, de rem-assistent BAS, een stoelbezettingssensor en automatische herkenning kinderzitje op de rechter voorstoel, gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers (behalve in het midden achterin), hoofdsteunen op alle zitplaatsen, windowbags en een sidebag in beide voorportieren. Ook de tempomaat met elektronische snelheidsbegrenzer SPEEDTRONIC en een handgeschakelde zesversnellingsbak zijn standaard.

Drie lines voor individualisering
Om in te spelen op de individuele wensen van elke bestuurder, is de C-Klasse verkrijgbaar met drie duidelijk van elkaar te onderscheiden lines. Terwijl de line Classic zich als basisuitvoering enigszins klassiek terughoudend presenteert, doet de line Elegance haar naam alle eer aan met chromen afwerking, lichtmetalen velgen en een lederen stuurwiel. Met de line Avantgarde laat de nieuwe C-Klasse zich van zijn meest dynamische zijde zien met blauw getint glas, interieurafwerking in bewerkt aluminium dat luistert naar de naam Alu Quadra en lichtmetalen zestien inch velgen. Bovendien hebben de bumpers en de dorpels in dit geval een eigen design dat het avantgardistische karakter van dit model mooi doet uitkomen.
Modern bedienings- en aanduidingssysteem
De nieuwe C-Klasse van Mercedes-Benz is uitgerust met een doordacht bedienings- en aanduidingsysteem dat de bestuurder authentiek comfort en rijplezier garandeert. De moderne techniek verlicht meer dan ooit de taak van de bestuurder en neemt zelf tal van functies voor haar rekening. Met behulp van het multifunctionele stuurwiel en de display in de snelheidsmeter kan de bestuurder meer dan vijftig individuele instellingen opslaan en met een simpele beweging van de duim belangrijke informatie opvragen.

Het exclusieve karakter van de nieuwe C-klasse sedan is voor een groot deel toe te schrijven aan de duurzame en zacht aanvoelende materialen in het interieur. Zij verhogen het gevoel van comfort en ruimte. De bestuurdersplaats lijkt op maat gemaakt: de armsteunen, het nieuwe multifunctionele stuurwiel en de versnellingspook vormen een perfect ergonomisch geheel. Dankzij de standaard (in hoogte en lengte) verstelbare stuurkolom en de vele verstelmogelijkheden van beide voorstoelen vindt iedereen in een handomdraai de ideale zithouding.

Spraakbediening voor radio en cd-speler
In de C-Klasse kunnen voor het eerst de uiterst moderne systemen besteld worden die eerder in de S-Klasse hun opwachting maakten: de automatische en sensorgestuurde comfort-airconditioning THERMOTRONIC, het nieuwe multifunctionele bedien- en aanduidingssysteem COMAND, het dynamische navigatiesysteem DynAPS en het Bose soundsystem dat automatisch rekening houdt met rijgeluiden. Met de innoverende spraakbesturing LINGUATRONIC, tot nu toe alleen als extra leverbaar voor de telefoon, kan de bestuurder in de C-Klasse ook verschillende functies van de radio en de cd-speler bedienen.
Meer koppel en vermogen voor alle motorversies
Dankzij zeven nieuwe of verbeterde motorversies zijn de termen dynamisch en sensationeel rijplezier zeker van toepassing op de nieuwe C-klasse. Afhankelijk van de motorvariant zijn het vermogen en het koppel er respectievelijk tot maximaal 20% en 43% op vooruit gegaan. De vier benzinemotoren en drie dieselversies variëren van 85 kW/115 pk tot 160 kW/218 pk.

De nieuw ontwikkelde tweelitermotor met compressor is voorbestemd om van de C-Klasse een van de meest dynamische auto's van zijn segment te maken. Dankzij mechanische drukvulling heeft deze viercilinder van 120 kW/163 pk een vermogenskarakteristiek die niet onderdoet voor een grotere zescilindermotor. Met zijn koppel van 230 Nm accelereert de nieuwe C 200 KOMPRESSOR in slechts 9,3 seconden van 0 tot 100 km/u, de topsnelheid bedraagt circa 230 km/u.

In vergelijking met de huidige C 200, die 20% minder vermogen en koppel heeft, verbruikt de nieuwe C 200 KOMPRESSOR slechts 0,1 liter per 100 km meer en komt hij uit op 9,5 liter (gebaseerd op de gecombineerde waarde in de nieuwe Europese rijcyclus). Ook de V6-motor met een cilinderinhoud van 3,2 liter maakt zijn opwachting in de C-Klasse. Met een vermogen van 160 kW/218 pk staat deze variant voor briljante prestaties, waarmee hij een plaats in de top van zijn segment opeist.

Ook de dieselmotoren presteren indrukwekkend. De nieuwe vijfcilinder C 270 CDI heeft een topsnelheid van 230 km/u en is daarmee 27 km/u sneller dan zijn voorganger, de C 250 TURBODIESEL. Het geheim achter deze evolutie is een turbocompressor met variabele geometrie en de moderne Common Rail directe inspuiting. Hierdoor tekent de nieuwe C-Klasse een verbruik op van 14% lager dan van zijn voorganger.

De viercilinder dieselmotoren C 200 CDI en C 220 CDI maken eveneens gebruik van Common Rail en een turbo met variabele geometrie. Hun vermogen mag dan toegenomen zijn, met respectievelijk 6,1 en 6,2 liter per 100 km blijven ze even zuinig als hun voorgangers (gecombineerd verbruik volgens de nieuwe Europese rijcyclus).

Grote vooruitgang is geboekt op het gebied van de uitlaatgasemissies. De benzinemotoren van de nieuwe C-Klasse voldoen nu al aan de strenge Euro 4-milieunorm die van kracht wordt in 2005.

Minder luchtweerstand en opwaartse druk
De nieuwe C-Klasse is een trendsetter, niet alleen gezien de vele technische innovaties, maar zeker ook op het gebied van design. Met een luchtweerstandcoëfficiënt van 0,26 is de nieuwe C 180 bijvoorbeeld de meest aërodynamische sedan in zijn marktsegment. Tegelijkertijd is de opwaartse druk ter hoogte van de voor- en achteras met maximaal 57% verminderd, waarmee de beste voorwaarden zijn geschapen voor een perfecte rijstabiliteit.

Reparatievriendelijk dankzij energieabsorberend front De voorzijde van de nieuwe C-klasse sedan is voorzien van een frontmodule met crash boxen in versterkt staal. Doordat de module aan de carrosserie is vastgeschroefd, kan deze na een ongeval snel en goedkoop vervangen worden. Bij een aanrijding met een snelheid van 15 km/u of minder absorbeert de frontmodule de energie van de botsing en blijft de achterliggende carrosseriestructuur intact. Voor de achterzijde is een soortgelijke structuur ontwikkeld, die eveneens reparatievriendelijk is.

Nieuwe vooras met drie draagarmen voor een perfecte rijdynamiek De nieuwe C-Klasse gooit ook hoge ogen met de ontwikkeling van de wielophanging. De assen, de stuurinrichting en de remmen zijn geheel nieuw ontwikkeld. Het resultaat is een voorbeeldige handelbaarheid, nauwkeurige rechtuitstabiliteit, precieze besturing, uitstekend rijcomfort, krachtige remmen en superieure rijeigenschappen.

Tot de innovaties op het gebied van de wielophanging behoort de nieuwe vooras met drie draagarmen en McPherson-veerpoten en de tandheugelbesturing. De ruim bemeten schijfremmen worden optimaal gekoeld worden om het hoogste remcomfort te garanderen. Ook het ontwerp en de afstelling van de ruimtelijk geleide achteras is verder verbeterd.

De nieuwe C-Klasse is 4526 mm lang, dat is 10 mm meer dan zijn voorganger. De wielbasis is 25 mm langer geworden en meet nu 2715 mm.

Standaarduitrusting
De Nederlandse verkooporganisatie van Mercedes-Benz heeft gekozen voor een omvangrijke standaarduitrusting voor de nieuwe C-klasse. Naast genoemde veiligheidsvoorzieningen omvat de standaarduitrusting onder meer een multifunctioneel stuurwiel, regensensor, speedtronic en een 6-versnellingsbak.

Wanneer de standaarduitvoering in de nieuwe C-klasse wordt vergeleken met de toch al omvangrijke standaarduitrusting van de W202 is er sprake van een positief prijsverschil van 2000,-. Daarnaast zijn de prijzen van de accessoires met gemiddeld 9% gedaald. Het prijsniveau van de nieuwe C-klasse begint bij 70.500,-