Rational Software betreedt datamarkt met UML-oplossing

Datum nieuwsfeit: 23-03-2000
Rational Software betreedt markt voor datamodellering met 's werelds eerste UML-oplossing

Rational's Data Modeling oplossingen ontvangen support van de leidende Database verkopers IBM, Microsoft en Oracle

Schiphol-Rijk, 23 maart 2000 - Rational Software annonceert 's werelds eerste oplossing voor datamodellering die gebaseerd is op de Unified Modeling Language (UML). Rational Rose Data Modeler, in combinatie met het nieuwe UML-profiel voor datamodellering, stelt bedrijfsanalisten, ontwikkelaars en ontwerpers van datamodellen in staat om hun werk beter op elkaar af te stemmen. Doordat zij nu dezelfde gereedschappen, methodologie en notatie gebruiken, kunnen zij kwalitatief hoogwaardiger software in kortere tijd ontwikkelen.

Waarom data modelleren met de Unified Modeling Language? Met UML beschikken ontwikkelaars en bedrijfs- en systeemanalisten over een gestandaardiseerde modelleringstaal, die de teamcommunicatie verbetert en het complexe proces om software te ontwerpen vereenvoudigt. Voorheen werkten ontwerpers van datamodellen onafhankelijk van de rest van het softwareontwikkelteam, wat vaak resulteerde in frustrerende communicatiestoornissen, die de voortgang van het project vertraagden.

Met Rational Rose Data Modeler bouwt Rational voort op het succes van haar toonaangevende applicatie voor applicatieontwikkeling en zakelijke modellering, Rational Rose, dat nu gelanceerd wordt op de snel groeiende markt voor datamodellering. Doordat data volgens UML-schema's gemodelleerd kunnen worden, biedt Rational nu de eerste, volledig op UML gebaseerde ontwikkelomgeving. Rational Rose Data Modeler verbetert de communicatie tussen de teamleden en verkort de leertijd, waardoor zij datakritische e-business applicaties efficiënter kunnen ontwikkelen.

Wat zeggen vooraanstaande databasefabrikanten over Rose Data Modeler? ORACLE: "We zijn blij dat Rational Rose Data Modeler Oracle8i ondersteunt", zegt Jeremy Burton, vice-president Platform Marketing van Oracle. "Hierdoor kunnen softwareontwikkelaars en ontwerpers van databases binnen een enkelvoudige omgeving samenwerken. Dankzij de ondersteuning van UML kunnen zij, vanaf de start van het project tot aan de uiteindelijke implementatie van de database, een eenduidig model voor hun e-business toepassingen gebruiken."

IBM: "De nieuwe mogelijkheden voor datamodellering zijn een nuttige uitbreiding van de reeds bestaande functionaliteit voor applicatie-ontwerp van Rational Rose. Het geheel vormt een prima aanvulling op IBM VisualAge voor Java", zegt Peter J. Tarrant, vice-president e-business marketing van IBM. "In combinatie met het IBM Application Framework voor e-business ontstaat één enkele, op UML gebaseerde oplossing. Daarmee worden bedrijfsanalisten, ontwerpers van datamodellen en ontwikkelaars van Java-applicaties die programmatuur ontwerpen met onze DB2 Universal Database, op één lijn gebracht."

MICROSOFT: "Rational Rose Data Modeler is het enige gereedschap op de markt, dat UML gebruikt om alle betrokkenen in het ontwikkelproces samen te brengen", zegt Jon Roskill, marketingdirecteur SQL en Developers Tools van Microsoft. "Een van de redenen waarom wij zo nauw met Rational samenwerken, is dat ontwikkelaars die Internettoepassingen creëren met Visual Studio en Windows DNA, grote voordelen van Rationals product zullen ondervinden. Voor het eerst kunnen zij met één gereedschap en één notatie samenwerken, waardoor een veel beter begrip ontstaat van de invloed van wijzigingen in het data- of applicatiemodel op de uiteindelijke software."

Hoe teams op één lijn te brengen met de Rational Suite AnalystStudio? De op UML gebaseerde benadering stroomlijnt de communicatie binnen het team, waardoor ontwerpers probleemlozer een solide zakelijke architectuur kunnen ontwikkelen. Rational Suite AnalystStudio, waarvan Rose Data Modeler deel uitmaakt, biedt data-analisten robuuste gereedschappen voor probleemanalyse, systeemdefinitie en specificatiemanagement in een geïntegreerde oplossing. Hierdoor kunnen alle productspecificaties en bijbehorende applicatie- en datamodellen collectief beheerd worden. De onderlinge verbanden zijn te allen tijde te herleiden, waardoor de invloed van veranderingen op het resultaat eenvoudig kan worden geanalyseerd.

Met Rational Suite AnalystStudio kunnen de diverse analisten de problemen definiëren, specificaties opstellen en de resulterende systemen en data modelleren. Specificaties en modellen die tijdens de looptijd van het project wijzigen, worden door AnalystStudio bijgehouden. Door de toevoeging van Rose Data Modeler, biedt Rational Suite AnalystStudio nu een volledig overzicht van alle datamodellen en specificaties gedurende het volledige project.

De mogelijkheden van Rational Rose Data Modeler
Nu het datamodel in UML is ontwikkeld, kunnen ontwerpers van datamodellen allerlei informatie rechtstreeks in een diagram onderbrengen, zoals beperkingen, triggers en indices. Voorheen waren deze gegevens vaak alleen als tags in de programmacode zichtbaar. Met deze nieuwe methode kunnen gebruikers makkelijker het databasemodel als geheel communiceren. Naast het gebruik van UML biedt Rational Rose Data Modeler de volgende mogelijkheden:

* Object-Relational Mapping - Objectrelationele mapping laat gebruikers de migratie van een objectmodel naar een datamodel volgen. Hierdoor ontstaat een dieper begrip van de relaties tussen de applicatie en de database.
* Database Round Trip Engineering - Door middel van round-trip engineering van het datamodel en de database kunnen gebruikers òf een datamodel creëren dat gebaseerd is op de databasestructuren door forward engineering, of een database creëren die gebaseerd is op het datamodel door reverse engineering. De gevolgde methode kan direct op de database worden toegepast, of als een scriptbestand worden bewaard voor een latere implementatie. Het gaat hierbij onder meer om tabellen, kolommen, beperkingen, indices en triggers.
* Referential Integrity - De voorzieningen voor referentiële integriteit van Rose Data Modeler verzekert de integriteit van de database, doordat primaire sleutels automatisch als externe sleutels naar de child-table gemigreerd worden. Wanneer een relatie wordt gecreëerd, hebben gebruikers een grote keus hoe zij deze referentiële integriteit willen waarborgen, hetzij door een trigger, hetzij door middel van declaratieve referentiële integriteit. De opties voor referentiële integriteit zijn databasespecifiek en alleen beschikbaar indien hiervoor ondersteuning wordt geboden door de betreffende database en het versienummer.

Beschikbaarheid
Rational Rose Professional Data Modeler Edition en een vernieuwde versie van Rational Suite AnalystStudio zullen binnen 45 dagen na deze aankondiging leverbaar zijn. Rational Rose Data Modeler is beschikbaar voor Windows NT
4.0, Windows 95, Windows 98 en Windows 2000.

Over Rational
Rational Software Corporation (Nasdaq: RATL), the e-development company, levert een combinatie van tools, services en software engineering best practices voor het ontwikkelen van software voor e-business, e-infrastructure en e-devices. Rational's geïntegreerde e-ontwikkeloplossingen helpen organisaties de time-to-market te versnellen, terwijl de kwaliteit blijft gewaarborgd. Rational's geïntegreerde oplossing vereenvoudigt het aanschaffen, de inzet en het ondersteunen van een uitgebreid ontwikkelplatform, waarbij de totale gebruikskosten omlaag gaan.
Rational biedt e-ontwikkeloplossingen voor de gehele software ontwikkelcyclus, van requirement management, en visueel modeleren tot automatisch testen en versiebeheer. Deze oplossingen ondersteunen de meest gangbare programmeertalen, databases, ERP-systemen en middleware-technologieën op Windows-, Linux- en UNIX- platforms. Rational is opgericht in 1981 en realiseerde in boekjaar 1999 (dat eindigde op 31 maart 1999) een omzet van 411,8 miljoen dollar. Het bedrijf biedt wereldwijd aan meer dan 2000 mensen werk.

Voor meer informatie
Rational Software Benelux B.V., Epco Pottinga, telefoon 020- 45 46 300, e-mail (epotting@rational.com) of Monogram Communication Strategies (MCS) BV, Robert W. de Moll, telefoon 023 - 5628208, e-mail (robertdm@monogram.nl)
Rational Software, Rational Suite Enterprise, Rational AnalystStudio, Rational DevelopmentStudio, Rational TestStudio, Rational PerformanceStudio, Rational Rose, Rational ClearCase, RequisiteProe en het Rational-logo zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van Rational Software Corporation in de Verenigde Staten en in andere landen.