Inhoud radioprogramma Telescoop van Teleac/NOT

e: (telescoop@teleacnot.nl)

Donderdag 23 maart 2000
21.00 - 22.00 uur
Teleac/NOT Radio 5 (1008 AM of in stereo via de kabel)
+ Internet Experience

Dinsdag werd in Amsterdam het congres 'Internet Experience' gehouden. Diverse sprekers gingen in op de mogelijkheden van commercieel gebruik van internet. Sprekers waren onder meer Jaap van Till van de TU Delft, Ivar Gribnau van EasyEverything en Matthijs Zwart van KPN Mobiel. Zij spraken over onderwerpen als breedband internet, virtual reality, intelligent agents en WAP. TeleScoop was erbij.

+ On Stream blaast tapestreamer nieuw leven in

Het gebruik van de tapestreamer als middel om backups te maken lijkt de laatste tijd in onbruik te raken. Maar als het aan OnStream ligt, een leverancier van geavanceerde tapestreamers, komt daar verandering in. OnStream is een Nederlands/Amerikaans bedrijf en is een spin-off van Philips. Dankzij geavanceerde technieken wist OnStream een nieuwe generatie tapestreamers te maken die snel zijn en een zeer grote opslagcapaciteit hebben. Nu ligt dat op 70 gigabyte, eind dit jaar op 200 gigabyte en over vijf jaar op 8000 gigabyte.

+ Spraakherkenning

In de derde aflevering in een serie over spraaktechnologie aandacht voor spraakherkenning. Het gaat om software waarbij de computer uitgesproken opdrachten en teksten herkent. Wereldwijd ontwikkelen diverse partijen zulke programma's. Bedrijven als IBM en Philips zijn ermee actief, maar ook het Belgische Lernout en Hauspie. Microsoft nam vorig jaar een aanzienlijk belang in dit bedrijf, wat iets zegt over het belang van L en H: het bedrijf vervult een voortrekkersrol. Maar hoe werkt spraakherkenning nu eigenlijk? TeleScoop tracht een antwoord te geven op die vraag.

+ Verder in deze uitzending

Uiteraard ook in deze uitzending het laatste nieuws en een blik in de verschenen bladen.

TELESCOOP IS HET WEKELIJKS MAGAZINE VAN TELEAC/NOT- RADIO OVER COMPUTERS, NIEUWE MEDIA EN
COMMUNICATIE.

Presentatie: Ingrid Drissen