Nieuwe BMW C1

BMW C1 - voor je plezier de stad in

(24 Maart 2000)

PERSBERICHT:

Met de C1 introduceert BMW een geheel nieuwe vorm van mobiliteit: een vervoermiddel dat de voordelen van een tweewieler combineert met de veiligheid van een automobiel. Met de C1 ga je weer voor je plezier, individueel en gemotoriseerd, de stad in. Waar het verkeer hopeloos vastzit, vindt de C1 vaak zijn eigen weg. En omdat hij maar zo weinig ruimte inneemt, vindt de C1 een parkeerplaatsje waar voor de auto geen plaats meer is: bijvoorbeeld voor de ingang van de supermarkt of van het postkantoor.

Het veiligheidsconcept van de C1 maakt het rijden zonder valhelm of beschermende kleding op een verantwoorde wijze mogelijk. De C1 rijd (st)er weet zich altijd goed beschermd, daarvoor zorgen het veiligheidscompartiment met schouderbeschermingsbeugels en vervormingselementen, de speciale stoel met hoofdsteun en twee veiligheidsgordels. Bij een onverhoopte valpartij worden de gevolgen beperkt door een crash-deformatie-element boven het voorwiel en de telelever. Het veiligheidscompartiment met dak en voorruit biedt bovendien een zekere bescherming tegen de elementen.

De C1 van BMW is er in drie varianten. De basisversie wordt geleverd in de kleuren Orangerood en Jade uni. In de uitvoering Family's Friend is de C1 tweekleurig: Kalaharigeel uni met Frostblauw metallic of Orangerood uni met Frostblauw metallic. Standaard is een ruim opbergvak in de voorzijde van de kuip en een bagagebevestigings-kit.

De C1 Executive is herkenbaar aan zijn Graphit-metallic lak. In deze uitvoering zijn een GSM-console, een opbergvak en een bevestigingskit met bagagenet en railing standaard.

In alledrie de uitvoeringsvarianten zorgt een vloeistofgekoelde 1-cilinder van 125 cc met volautomatische versnellingsbak voor de aandrijving. De motor bereikt zijn maximum vermogen van 11 kW (15 pk) bij 9.250 1/min; het maximum koppel van 12 Nm bij 6.500 1/min. Maar niet alleen vermogen en koppel zijn bij deze cilinderinhoud uitzonderlijk te noemen, ook de geregelde 3-weg katalysator is uniek in deze klasse. Centraal in mengselbereiding en ontsteking staat de digitale motorelektronica BMS.

De topsnelheid van de BMW C1 ligt boven de 100 km/h, het gemiddeld verbruik ligt onder de 3 liter/100 km. En met een lengte van 2,08 m, een breedte van 1,03 m en een gewicht van 185 kg accelereert de C1 in 5,9 sec. heel soepel van 0 naar 50 km/h. Al met al uitstekende eigenschappen om met name in de stad goed op te kunnen schieten. Maar ook op buitenwegen en de snelweg zijn alleszins acceptabele reissnelheden mogelijk.

Voor wie de actieve veiligheid nog verder wil verhogen is ABS opgenomen in het optieprogramma. Eveneens optioneel is de mogelijkheid om achter het veiligheidscompartiment een variabel bagagedraagsysteem te monteren.

In het optieprogramma is natuurlijk gedacht aan een goed te bedienen Fun-Audio-System, een boordcomputer en een diefstalalarmsysteem. Een uitstelbaar en afneembaar zonnedak zorgt voor verkoeling, een verwarmingspakket voor warmte (handvat- en buddy-verwarming).

Wie C1 gaat rijden hoeft geen motorpak te dragen: binnen het C1 rijders uitrustingsprogramma is ruim keuze uit eigentijdse windjacks, T-shirts, sweat-shirts, een halsdoek en vanzelfsprekend een cap. De C1 wordt geproduceerd door Bertone S.p.A. in Italië.

In april dit jaar vindt de introductie van deze veilige tweewieler in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië en Spanje plaats. In juni volgt de nationale introductie in België.
BMW Nederland hoopt, in navolging van bovenstaande zes Europese landen, waar voor de C1 ontheffing van de draagplicht van een valhelm is verkregen, dit innovatieve product ook spoedig op de Nederlandse markt te kunnen introduceren. Het verzoek tot ontheffing van de draagplicht is thans bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat in behandeling. De vanafprijs van de BMW C1 zal inC1. BTW en BPM Fl. l4.740,- gaan bedragen.