Antwoord vragen nalatenschap kunstverzamelaar Chardzijev

Datum nieuwsfeit: 24-03-2000
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over het nalatenschap van kunstverzamelaar chardzijev
Gemaakt: 28-3-2000 tijd: 11:51

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 24 maart 2000

Onderwerp:

Kamervragen

Met verwijzing van uw brief van 2 maart 2000, kenmerk 2990007710, deel ik u mede namens de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen mee dat de vragen van de leden Belinfante, Valk en Timmermans over nieuwe feiten die verband houden met de nalatenschap van kunstverzamelaar Chardzijev worden beantwoord zoals aangegeven in de bijlage bij deze brief.

Bijgesloten zijn voldoende kopieën van het antwoord ten behoeve van de vragenstellers en de afdeling Voorlichting van uw Kamer.

De Staatssecretaris van Justitie,

Antwoorden van de minister en de staatssecretaris van Justitie mede namens de staatssecretaris van OcenW op de Kamervragen van de leden Belinfante, Valk en Timmermans over nieuwe feiten die verband houden met de nalatenschap van kunstverzamelaar Chardzijev (ingezonden 1 maart 2000, kenmerk 2990007710).

1 tot en met 3.

In reactie op het artikel `IRT-aanpak ook gebruikt bij kunstsmokkel' van de Volkskrant van 12 februari jongstleden verwijs ik u naar mijn antwoord op de vragen van de leden Kalsbeek, Nicolaï, Van de Camp, Dittrich, Halsema en Rouvoet (brief van 10 maart 2000, kenmerk 5015506/500/HVI).

Zoals u reeds in antwoord op eerdere kamervragen is bericht (aanhangsel Handelingen II, 1999/2000, nr 654) heeft een executeur de bevoegdheid delen van een nalatenschap te verkopen, teneinde een testament correct tot uitvoering te brengen en is de schikking tussen de erfgenaam en het bestuur van de Stichting Cultureel Centrum Chardzijev - Tsjaga civielrechtelijk van aard. Noch door het toenmalig noch door het huidige stichtingsbestuur is aangifte gedaan van een strafbaar feit zoals verduistering of diefstal met betrekking tot de nalatenschap. Het artikel van de Volkskrant van 12 februari bevat geen informatie dat aangaande de nalatenschap strafrechtelijk verwijtbaar is gehandeld. Aan de CID is geen informatie verstrekt die aanleiding geeft tot het instellen van strafrechtelijk onderzoek. Ik zie op dit moment dan ook geen aanleiding om stappen ter zake te ondernemen.