Kamervragen GroenLinks over uitspraak in zaak Bask Zubiri

Tweede Kamer der Staten Generaal

vragenformulier 24 maart 2000

Gemaakt: 24-3-2000 tijd: 13:55

Vragen van het lid Halsema (GroenLinks) aan de minister van Justitie over Estaban Murillo Zubiri. (Ingezonden 24 maart 2000)

1

Bent u op de hoogte van de uitspraak van de Hoge Raad d.d. 21 maart inzake Estaban Murillo Zubiri, waarin hij de uitspraak van de Rechtbank Haarlem d.d. 24 augustus 1999 bevestigt dat de vraag of betrokkene bij uitlevering naar Spanje gevaar loopt te worden onderworpen aan foltering, is voorbehouden aan de minister van Justitie?

2

Deelt u de mening van de Rechtbank dat de beoordeling van het risico van foltering tot de verantwoordelijkheid van de regering behoort vanwege haar beschikking over voor de rechter ontoegankelijke relevante informatie en voorts omdat de regering verantwoordelijk dient te kunnen worden gesteld voor de te nemen beslissing, hetgeen niet het geval zou zijn indien ze gebonden zou zijn aan het oordeel van de rechter?

3

Is het u bekend dat betrokkene door de Spaanse autoriteiten wordt aangemerkt als lid van het «Nafarroa Commando» van de ETA? Deelt u de mening dat deze door de Spaanse autoriteiten toegedichte betrokkenheid bij de strijd van de ETA impliceert dat betrokkene door hen in elk geval wordt gezien als een politieke opposant?

4

Is het u bekend dat betrokkene reeds meerdere malen is gearresteerd in verband met mogelijke activiteiten voor de vakbond in Baskenland, waarbij hij ernstig is mishandeld door Spaanse politiefunctionarissen tengevolge waarvan hij thans nog rug- en oogklachten heeft?

5

Bent u op de hoogte van het rapport van Amnesty International 1) van augustus 1999, waarin deze concludeert dat martelingen door de Spaanse autoriteiten nog steeds voorkomen en dat martelaars en leden van doodseskaders niet strafrechtelijk vervolgd, maar zelfs gepromoveerd worden?

6

Bent u het met de heer Swart 1) eens dat een beroep op het politieke karakter van de delicten waarvoor uitlevering wordt gevraagd, meebrengt dat de verzochte staat bij het onderzoek naar deze toedracht en achtergronden niet gebonden kan zijn aan de voorstelling daarvan in de uiteenzetting van de feiten in het uitleveringsverzoek?

7

Zult u bij uw beslissing of betrokkene het gevaar loopt te worden gefolterd na uitlevering, bovenstaande feiten betrekken? Op welke termijn kan deze beslissing verwacht worden?

A.H.J. Swart, Nederlands Uitleveringsrecht, Zwolle 1986, pagina 255 en
256.