Bayer: nieuwe voorraadtank voor Uerdinger pigmentproductie

Datum nieuwsfeit: 24-03-2000
Bayer AG Benelux

Nieuwe voorraadtank voor Uerdinger pigmentproductie

Mijdrecht/Brussel De scheepslading die onlangs op een sleepboot op het terrein van Bayer Krefeld-Uerdingen aankwam, vereiste een logistieke topprestatie. Een nieuwe voorraadtank met een inhoud van 526 m³ moest in zijn geheel per kraan op een zwaar transportschip geladen worden om zo de laatste meters tot de plaats van bestemming af te leggen.

Deze transportmethode had zich al bewezen bij de aanlevering van 4 grote tanks bij Bayer in het Amerikaanse New Martinsville.

De enorme tank, die een openbaar zwembad met water zou kunnen vullen, werd in Hengelo door de firma KTD-Plasticon, Dinslaken, vervaardigd uit kunststof verstevigd met glasvezels. De tank is 16 meter hoog, heeft een doorsnede van 7,5 meter en weegt ongeveer 24 ton. De tank is een onderdeel van een nieuw filtratieproces voor ijzerchloride-oplossingen, die voor de productie van het pigmentassortiment Bayferrox® gebruikt worden. De afgelopen 4 jaar investeerde het bedrijf 200 miljoen DEM in de modernisering van deze pigmentproductie. Tot aan 2001 wordt nog eens 50 miljoen DEM geïnvesteerd.

Bij de industriële productie van staal onstaat tijdens het beitsen met zoutzuur een verzadigd ijzer-II-chloride-oplossing. Per jaar wordt tot 30.000 kubieke meter van deze chemicaliën per tankwagen naar het Bayerterrein in Uerdingen getransporteerd. Daar wordt, volgens het `Laux-procédé', uit de gefilterde ruwe oplossing en andere toevoegingen zoals gietijzerspaanders en nitrobenzol ijzermeniepasta en aniline vervaardigd. Door specifieke processtappen produceert het bedrijf uit de pasta's zijn kleurkrachtige ijzeroxidepigmenten.

De lichtechte en weerbestandige pigmenten uit het Bayferrox-assortiment worden voor het kleuren van bouwmaterialen zoals betonnen straatstenen, dakpannen, kant en klare bouwdelen en bepleistering, alsmede in lakken en dispersieverven gebruikt.

Mijdrecht/Brussel, 24 maart 2000