Film 'The X-Files' op CANAL+1 in première

Þ

Hilversum, 23 maart 2000

'THE X-FILES' THE MOVIE voor het eerst op televisie

Op zaterdagavond 25 maart a.s. 20.30 uur gaat de film 'The X-Files' op CANAL+1 in première.

'The X-Files' begint met drie gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar achteraf hun betekenis krijgen. Wat vernietigde de Federal Building in Dallas? Hoe kwamen vier brandweermannen en een kind precies om het leven? Is dit het werk van een terrorist, of speelt de regering zelf hier soms een smerig spelletje? Mulder en Scully gaan op onderzoek uit en staan voor een raadsel. Mulder krijgt steeds meer de indruk dat buitenaardse levensvormen een rol spelen in deze mysterieuze zaak, maar zijn bazen geloven hier in eerste instantie natuurlijk helemaal niets van. Duidelijk is in elk geval dat het tweetal de zaak in haar eentje tot een oplossing zal moeten brengen. En daarbij beleven ze de meest geheimzinnige confrontaties...

De fans van 'The X-Files' hielden hun adem in, want de unieke charme en kleinschaligheid van de tv-serie zou weleens minder sterk kunnen uitpakken op het grote witte doek. De sceptici kunnen we echter meteen geruststellen: onder leiding van regisseur Rob Bowman heeft de filmversie ten opzichte van de tv-serie niets van haar oorspronkelijkheid verloren.

Uiteraard is de grootste troef van 'The X-Files' de emotionele en erotische wisselwerking tussen David Duchovny en Gillian Anderson, wat nu eenmaal automatisch voor sprankelend entertainment zorgt. Hun karakters zijn onveranderd gebleven: FBI-agent Fox Mulder is nog altijd een goedgelovige vent, terwijl Dana Scully nog steeds de grote scepticus is. De twee zijn ogenschijnlijk elkaars tegenpolen, maar koesteren een innig soort zielsverwantschap die grenst aan liefde.

Note: de serie The X-Files won meer dan tien Emmy Awards, vijf Golden TV-Globes en tientallen andere belangrijke prijzen. 'The X-Files' is ongetwijfeld één van de meest succesvolle SF-series van de laatste jaren.