Bijeenkomst: Fietsen in Azie

Datum nieuwsfeit: 26-03-2000

De Wereldfietser organiseert

Fietsen in Azië

Een middag met dialezingen en informanten
Zondag 26 maart a.s., 11.00 - 17.00 uur
In het Nivon

Dirk Smitsstraat 76

Rotterdam

Azië, een enorm werelddeel met een grote verscheidenheid aan landschappen en culturen.
Voor veel fietsers hèt doel van een langere tocht, maar ook in trek voor een kortere fietsvakantie.
Er valt zoveel over Azië te vertellen. Dat kan, op deze middag zijn veel ervaren Azië-fietsers met dialezingen of met een tafel vol fotoboeken, landkaarten, gidsen, praktische adressen etc. Zoveel mogelijk landen en gebieden zijn aanwezig: van het Midden-Oosten tot Siberië en van Turkije tot Thailand. Duik ook in het boeiende Azië op 26 maart.

Er zijn dialezingen over: Thailand, Maleisië, Iran, Oezbekistan, Kirgizstan, China, Pakistan, Bangladesh, India en Turkije.

Toegang:
5, - gulden
Voor leden van De Wereldfietser en het NIVON 4, - gulden Kinderen t/m 13 jaar gratis

De Dirk Smitsstraat ligt vlakbij de Linker Rottekade. Vanaf het C.S. bus 38 richting Crooswijk, uitstappen op de Lombardbrug.

--------

Voor meer informatie: Bert Sitters, tel./fax 020-6186389, e-mail: (b.sitters@pz.nl)

Wereldfietsers op informatiedag Fietsen in Azië

Ondanks alle negatieve berichten gingen Wim en Alies van der Linden met hun tandem naar Japan. Officieel schijnt het fietsen op een tweepersoonsrijwiel in het land van de rijzende zon verboden te zijn, maar Wim en Alies hadden een geweldige ervaring. Na advies van een Japanse fietsclub werd het avontuur op de tandem toch aangegaan. De Japanse politie legde hen geen strobreed in de weg.
Ze hadden wel buitengewoon veel bekijks.
Ben Eijkelhof zocht het avontuur in het chaotische, maar kleurrijke India. Zijn route ging zigzaggend om de heilige koeien, langs de kamelen in het noorden en over de bergen van ruim 5000 meter hoogte in Ladakh. Cisca en Henk Bos genoten van het leven in Indonesië. De fiets bracht hen in afgelegen dorpjes van de Minangkabouw op Sumatra. In Maleisië moesten ze uitwijken voor de hardnekkig bosbranden. Niet getreurd: tijdens hun omrijroute ontdekten ze juist veel leuke gebieden, die eigenlijk niet gepland waren.
Wendy Pols fietste samen met een vriendin van Den Haag naar de Oezbeekse heilige stad Samarkant. De route ging door Turkije en Iran! Een bijzondere ervaring voor twee vrouwen. In Iran fietsten ze verplicht met hoofddoek. In Oezbekistan zat een dronken man onder hun tent. Toch vonden ze hun reis uniek.
Anja van der Heijden en Fred Schmitz uit Voorschoten fietsen voor een goed doel vanuit hun woonplaats naar Vietnam. Zij ontdekten dat de grens tussen Kirgizstan en China zo goed als onneembaar was. Toch wisten ze via een pittige route China te bereiken. Via de Karakoram Highway namen ze het Hymalaya-massief naar Pakistan. Het nog grotendeels onontdekte Laos vonden ze een openbaring
Antoinette Thermoshuizen trok zich tijdens haar fietstocht in Bangladesh het lot van de kinderen aan. Ze is na haar fietstocht teruggegaan om een tijd aldaar te gaan werken. Vanuit Nederland ondersteunt ze nu projecten. Antoinette kan zich kwaad maken dat Bangladesh hier zo vaak negatief in het nieuws komt. Zij benadrukt juist haar positieve ervaringen. Bert Sitters genoot in Thailand van een tocht met de Thailand Cycling Club over oude olifantenpaden in schitterende nationale parken. Vooral een Thaise après-fiets op een fraai kampeerterrein naast een waterval is dolle pret. Verder diverse andere fietsers met hun ervaringen! r
Azië is een gigantisch werelddeel, met grote verschillen. Zeker niet ieder land is zwaar. Veel landen zijn zéér gemakkelijk te doen voor fietsers die hun eerste tocht buiten Europa willen maken. Ook dit wordt op 26 maart a.s. duidelijk!
Duik fietsend in het boeiende Azië op:
Zondag 26 maart a.s, 11.00 – 17.00 uur in het Nivon Dirk Smitsstraat 76
Toegang f 5, - ( leden van Nivon en Wereldfietser 4, -, kinderen tot 14 gratis)

Voor informatie: Bert Sitters, tel/fax 020 – 6186389, e-mail: (b.sitters@pz.nl)

De Wereldfietser

Vereniging van fietsreizigers