Quirine Viersen wint Credit Suisse Group Young Artist Award

Datum nieuwsfeit: 26-03-2000
PERSBERICHT

Quirine Viersen, eerste prijswinnares van de CREDIT SUISSE GROUP, Young Artist Award

Op 21 en 22 maart j.l. vond in de Gottfried von Einem-Saal van de Gesellschaft der Musikfreunde in Wenen de jurering plaats voor het, nieuw in het leven geroepen, CREDIT SUISSE GROUP Young Artist Award. De jury, onder voorzitterschap van Michael Haefliger, intendant van de Internationale Musikfestwochen Luzern, wees de Nederlandse celliste Quirine Viersen aan als eerste prijswinnares.

De 27-jarige Quirine Viersen beleefde haar doorbraak in 1989, toen zij als zestienjarige en jongste deelneemster de 2e prijs behaalde tijdens het Internationale Muziekconcours in Scheveningen. Aansluitend won zij in 1990 de Prix Pierre Fournier tijdens de 4e Rostropowitsch Cello Concours in Parijs en meerder prijzen volgden, zoals o.a. in 1994 toen zij als eerste Nederlandse een prijs behaalde tijdens het prestigieuze Tschaikowsky Concours in Moskou. Vorig jaar liet Quirine wederom van zich horen toen zij als eerste Nederlandse de European Soloist Prize in Parijs in ontvangst mocht nemen.

De prijs die zij vorige week in Wenen in de wacht sleepte, omvat naast een geldbedrag een optreden met de Wiener Philharmoniker o.l.v. Zubin Mehta op 16 september 2000 in Luzern. Zij zal bij die gelegenheid het 1e celloconcert van Dmitri Sjostakowitsj uitvoeren.

Deze prijs werd door de Internationale Musikfestwochen Luzern, de Wiener Philharmoniker, de Gesellschaft der Musikfreunde Wien en de CREDIT SUISSE GROUP gezamenlijk georganiseerd. Zij stellen zich tot doel om talentvolle jonge muzikale persoonlijkheden te onderscheiden voor hun bijzondere prestaties en hen optredens ter beschikking te stellen die mogelijk een beslissende doorbraak kunnen bewerkstelligen in hun carrière.

De keuze van de kandidaten kwam tot stand op uitnodiging. Ieder jurylid benoemt een kandidaat. De genomineerden stellen zich tijdens een representatief recital voor en stellen de jury op de hoogt, tijdens een intensief gesprek, van hun plannen, visie en artistieke ideeën. De jury van dit jaar bestond naast de voorzitter Michael Haefliger uit Prof.Dr. Altmann van de Wiener Philharmoniker, Dr. Thomas Angyan van de Gesellschaft der Musikfreunde Wien, Dr. Peter Hagmann en Prof. Urs Frauchiger.

Voor nadere inlichtingen:
Marianne Brinks