Bayer AG: PUR-innovaties riolering, slijtlaag dicht

Datum nieuwsfeit: 27-03-2000
Bayer AG Benelux

PUR-innovaties voor de riolering: Polyurethaan-slijtlaag dicht betonbuizen af

Brussel
- De sanering van defecte rioolsystemen eist elk jaar enorme investeringen. Voor dit probleem heeft de firma Assotubi, Anzano del Parco (Italië) een oplossing gevonden. Zij maakt de gebruikelijke betonbuizen sterker door deze aan de binnenkant van een 8 mm dikke slijtlaag Baydur®60 te voorzien, een polyurethaan(PUR)-systeem van Bayer. Deze buizen zijn beter afgedicht dan de gebruikelijke, zijn tegen hogere druk bestand en hebben een langere levensduur.
Momenteel zijn er talrijke rioleringssystemen aan sanering toe en ligt de mogelijkheid van toepassing van gecoate buizen, die langer meegaan dan onbehandelde betonbuizen, voor de hand. Het is ook mogelijk traditionele betonbuizen met Baydur®60 te voorzien.

Deze kunststof dicht niet alleen de binnenkant van de buis af - zodanig gecoate buizen kunnen zelfs tegen een waterdruk van 7 bar - maar verbetert ook de pasvorm van de buizen, omdat deze kunststof preciezere producttoleranties heeft dan beton. Bovendien verhoogt de goed hechtende polyurethaan-bekleding de drukvastheid van de buizen met ongeveer 50 %.

Door de sandwich-opbouw van de Baydur-laag met celvormig binnenwerk en massieve deklaag levert dit product een hoge vastheid, bij een laag gewicht. De buizen zijn daardoor hoger belastbaar en gaan langer mee. Voor langdurig gebruik is ook de bestendigheid van Baydur tegen agressieve chemicaliën van voordeel. Het gladde, slijtvaste PUR verhoogt tevens met 20 % de stroomsnelheid van het afvalwater. Fecaliën worden daardoor ook met minder water betrouwbaar afgevoerd en niet in het riool behorende voorwerpen worden sneller verwijderd.

De buizen, die door Assotubi van de robuuste polyurethaan-coating worden voorzien, zijn 2,5m lang met diameters tussen 0,4 en 2 meter. Tijdens de productie moet men daarom tot 15,7 m2 oppervlak gelijkmatig coaten. Bij de gebruikelijke laagdikte van 8 mm kan dit oplopen tot een polyurethaan-massa van 180 kg, die ook de laatste vierkante centimeter van de buisbinnenwand bereikt en veilig afdicht.

Om dit te kunnen garanderen heeft Assotubi een efficiënt gepatenteerd proces ontwikkeld, dat van de excellente vloeieigenschappen van polyurethaan gebruik maakt: een stalen kern wordt in de betonbuis geschoven en vervolgens wordt de tussenruimte tussen de cilinder en de binnenkant van de buis in één keer geschuimd. Na 40 minuten is de robuuste buis klaar. Door deze efficiënte manier van produceren zijn de PUR-gecoate buizen met lange levensduur meer dan alleen een alternatief voor de standaard rioolbuizen.

Brussel, 27 maart 2000

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de afdeling Public Relations, tel.: 02/535.64.17

Nieuwe draagbare mini-zeilboot: Zeilen als een surfer Polyurethaan-spuitsystemen succesvol bij de sanering van riolen PUR-innovaties voor de riolering: Polyurethaan-slijtlaag dicht betonbuizen af
Nieuwe brochure: Polyurethaan voor energieabsorptie in auto's Award voor frontend van de Ford Focus:
Kabelmof volledig van polyurethaan
Hartelijk welkom aan de nieuwe Bayer-medewerkers uit Rieme. Nieuwe voorraadtank voor Uerdinger pigmentproductie Turbo-behuizing voor vrachtwagenmotoren van Mercedes Lakgrondstoffen-productie in Leverkusen uitgebreid: