Bol.com eerste e-tailer in Mega Charts

Datum nieuwsfeit: 27-03-2000

Nieuwegein, 27 maart 2000

Verkopen internet-mediawinkel tellen mee in Nederlandse hitlijsten: BOL.COM EERSTE E-TAILER IN MEGA CHARTS

Bol.com rapporteert als eerste e-commerce bedrijf zijn cd-verkopen aan Mega Charts. Hierdoor tellen de cd's die online gekocht zijn door Nederlandse consumenten bij bol.com, mee bij de samenstelling van de Album Top 100 en Verzamelalbum Top 30. "Het is voor ons van belang dat de lijsten weerspiegelen wat zich in de markt afspeelt. Doordat bol.com voortaan aan ons rapporteert, wordt het draagvlak van de lijsten breder en wordt de betrouwbaarheid nog hoger", aldus Marcus Muler van Mega Charts.

Rick van Boekel, managing director van bol.com in Nederland ziet de samenwerking als een erkenning voor de BOL-muziekwinkel: "Ik vind het belangrijk dat de smaak van klanten van bol.com meetelt in de Nederlandse hitlijsten. We hebben al eerder dit jaar getoond dat internet voor hoge verkopen kan zorgen. Een bekend voorbeeld is de cd van Marco Borsato waarvan we een aanzienlijk deel van de verkoop voor onze rekening nemen. De samenwerking met een instituut als Mega Charts zie ik als een erkenning van onze muziekwinkel die in november 1999 open ging. Ik verwacht dat ook de interesse van platenmaatschappijen voor verkoop en promotie via internet hierdoor groeit."

Mega Charts is verantwoordelijk voor de samenstelling van de Nederlandse hitlijsten, waaronder de Mega Top 100, de Nederlandse Top 40, de Tipparade, de Album Top 100 en de Verzamelalbum Top 30. Het bedrijf werkt volgens het cross countersales-systeem (barcoderegistratie-systeem), waarbij de daadwerkelijke consumentenverkopen op dagelijkse basis door de aangesloten detaillisten gemeld worden. Het systeem heeft momenteel een dekking van ruim 550 winkelvloeren in Nederland, en dat aantal groeit nog steeds. In Mega Charts participeren sinds juli 1999 de Stichting Nederlandse Top 40 en de Stichting Mega Top 100.

Naast BOL Nederland zijn er BOL-winkels in twaalf landen. Sinds februari 1999 zijn winkels in Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland online gegaan. Vanaf maart 2000 is BOL ook vertegenwoordigd in Zweden, Finland, Noorwegen, Singapore, Maleisië en Hong Kong. BOL (Bertelsmann Online) is de internationale e-commerceonderneming van Bertelsmann AG, met DM 29 miljard omzet een van de grootste mediaconcerns ter wereld. Bertelsmann is groot geworden als uitgever van boeken, kranten en tijdschriften en richt zich steeds meer op muziek-, televisie-, online-, film- en radioactiviteiten.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met: DLV Public Relations
Christel van der Boom