Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Antwoord Kamervragen openbaar vervoer bij vinexlocaties

Datum nieuwsfeit: 27-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Tweede Kamer der Staten Generaal

Antwoord Kamervragen over openbaar vervoer bij vinexlocaties
Gemaakt: 28-3-2000 tijd: 11:46


2

Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

's-Gravenhage, 27 maart 2000

Onderwerp:

Kamervragen

Bijgaand treft u de antwoorden op de vragen van het lid Leers over het openbaar vervoer bij de Vinexlocatie Leidschenveen.


1. Heeft u kennis genomen van de uitzending van TV-West van 9 maart
2000 over de nieuwbouwlocaties Leidscheveen en Nootdorp?
Ja.


2. Klopt het dat er voorlopig op geen van beide locaties een station komt, terwijl wel al een groot aantal woningen opgeleverd en bewoond is?

De stations in zowel de nieuwbouwlocatie Leidscheveen als Nootdorp maken onderdeel uit van het project RandstadRail. Aanleg van de voornoemde stations geschiedt uit het projectbudget.


3. Blijft u voor beide locaties vasthouden aan de NS-lijn van minimaal
1000 in- en uitstappende personen, met als mogelijk gevolg dat het nog jaren duurt voordat er een station komt?

Beoordeling en besluit tot aanleg van de stations vindt niet afzonderlijk plaats, doch binnen het gehele beoordelingskader van het project RandstadRail. De norm voor 1000 nieuwe instappers wordt gehanteerd bij aanvraag voor aanleg van een individueel station.

De verwachting is dat RandstadRail vanaf 2004 operationeel zal zijn. In de tussentijd zal de regionale overheid zelf het initiatief moeten ontplooien voor het inleggen van een ov-voorziening. De daarmee gemoeide exploitatie dient zij binnen de vigerende rijksbijdrage voor stad- en streekvervoer op te vangen. In het geval van de nieuwbouwlocatie Ypenburg is voor de eerste bewoners van de VINEXlocaties Ypenburg bijvoorbeeld een busvoorziening in het leven geroepen.


4. Bent u bereid om in overleg te treden met de NS om er voor te zorgen dat er toch eerder een station aangelegd wordt, waarbij de aanloopverliezen worden gecompenseerd?

Nee, en wel om de volgende reden. De nota «Derde Eeuw Spoor» gaat uit van decentralisatie van de treindienst Rotterdam Hofpleinlijn - Den Haag CS in 2003. De regionale overheid zal met de toekomstige vervoerder afspraken moeten maken over de voorziening, inclusief de bediening van de stations. Gezien de voorgenomen decentralisatie zal het Rijk derhalve niet in overleg treden met de NS.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

T. Netelenbos

Copyright Tweede Kamer der Staten Generaal

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie