Vakdocenten met Stichting Hout en Meubel naar werf en studio

Datum nieuwsfeit: 27-03-2000

STICHTING HOUT EN MEUBEL

Docenten tussen boten en decors

Op 16 maart jl. waren vijftig vakdocenten van vmbo scholen uit de regio Rotterdam en Utrecht op pad tijdens de Docentendag 2000. De organisatie van deze jaarlijkse happening is in handen van Stichting Hout en Meubel, de samenwerkingsverbanden van leerbedrijven in de meubel- en betimmeringsindustrie, het samenwerkingsverband Houtindustrie Midden Nederland en de Leerwerkplaats Houthandel te Zwijndrecht. Doel is de docenten bouwtechniek en houtbewerking zodanig te informeren dat zij hun leerlingen nog beter kunnen adviseren over een beroep en/of opleiding in de hout- en meubelbranche. Bij het centraal thema Botenbouw en decorbouw waren toepasselijke excursies naar de Bataviawerf en de studios van de NOB.

Samenwerkingsverbanden
Onderdeel van het programma vormde ook de introductie van het nieuwe Samenwerkingsverband regio Utrecht door bestuurslid, de heer A. Zwijnenburg. Doel is, zei Zwijnenburg, om leerlingen de kans te bieden opgeleid te worden voor interieurbouwer of meubelmaker. Ook sprak hij de hoop uit op een snelle groei van het aantal leden. Het samenwerkingsverband telde bij de start tien leerbedrijven. De voorzitter van het Samenwerkingsverband regio Rotterdam, de heer H. den Hollander, riep de aanwezige docenten op hun leerlingen breed bekend te maken met het meubel- en interieurvak en de leerlingen de gelegenheid te geven ook in deze bedrijfstak stage te lopen. De docenten verweten daarbij de bedrijfstak onvoldoende betrokkenheid en het te laat reageren op de onderwijskundige ontwikkelingen in het vmbo. Toegezegd is daar in verdere kontakten op terug te komen.
Boten en decor, een kunst van bouwen
Bij de excursie op de Bataviawerf in Lelystad kon men bij de bouw van de Zeven Provinciën het ambachtelijk houtbewerken in al zijn facetten bewonderen. Het ware vakmanschap: van ruig zaagwerk tot fijn beeldhouwwerk. De vakdocenten wilden het liefst meteen aan de slag. En mede door de deskundige toelichting en toepasselijke gezegden en begrippen kwam die vervlogen tijd weer even tot leven. Bij de NOB-studios, traden de docenten in de bijna virtuele wereld van de televisie. Hier werd een rondleiding verzorgd langs de decorbouw en de rekwisietenopslag. Decors zo fijn en kunstig gebouwd, dat het uiteindelijk lijkt of je midden in een werkelijk dorp loopt.
Afsluitend ontving iedereen een video over de bouw van de Kamper Kogge zodat ook de leerlingen kunnen genieten van het mooie vak houtbewerken.

Noot voor redacties