Politiebericht Groningen

Datum nieuwsfeit: 27-03-2000

Politiebericht Groningen, plaats: diverse 27-03-2000 Persberichten regio Groningen
Maandag 27 maart 2000

Dagelijkse persberichten

Winschoten: alcomobilist
Een 58-jarige Winschoter werd gisteravond op de Frederik Hendrikstraat in zijn woonplaats betrapt bij besturen van zijn auto onder invloed van alcohol;. Hij bleek 1,7 promille in zijn bloed te hebben. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op.
Hoogezand-Sappemeer: botsing tijdens achtervolging Tijdens een politieachtervolging gisteravond in Hoogezand-Sappemeer, ontstond er op de kruising Burgemeester Stronkhorststraat met de Winkelhoek in Sappemeer een aanrijding tussen de politieauto, bestuurd door een 32-jarige politieagent en een personenauto, bestuurd door een 37-jarige inwoner van Hoogezand, waardoor beide autos grote schade opliepen. De beide chauffeurs en de inzittenden kwamen met de schrik vrij. De politiesurveillanceauto achtervolgde op dat moment een 23-jarige inwoner van Muntendam die zich op de Meint Veningastraat in Hoogezand had onttrokken aan een controle en er als een speer vandoor ging. Op de Hoofdstraat en de Noorderstraat werden zelfs snelheden van boven de 150 km/u bereikt, waardoor de politiesurveillance assistentie inriep van andere wagens in de buurt. Gedurende de rit bleven ze de Muntendammer op afstand volgen, hetgeen op de eerdergenoemde kruising resulteerde in de botsing. De Muntendammer werd door een andere surveillance aangehouden. Zijn auto werd in beslag genomen. Hij verklaarde er vandoor te zijn gegaan, omdat hij geen rijbewijs had. De politie maakt proces-verbaal op.

Veendam: motorrijder onderuit
Een 24-jarige motorijder uit Oude Pekela, raakte gistermiddag gewond, nadat hij met zijn motorfiets op de Lloydsweg in Veendam, even na de rotonde door onbekende oorzaak onderuit ging. Hij is met nek en schouderletsel overgebracht naar het ziekenhuis. De motor die flinke schade opliep is door een bergingsbedrijf afgevoerd.
Middelstum: auto in de sloot, bestuurder gewond Een 23-jarige automobilist uit Zwolle raakte gewond toen hij gistermiddag op de Eemshavenweg bij Middelstum met de auto in de sloot belandde. Hij is met nek- en rugklachten overgebracht naar het ziekenhuis waar hij ter observatie werd opgenomen. Zijn auto raakte daarbij totaal loss.
Inbraken Noord-West Groningen
In het afgelopen weekend is er op verschillende plaatsen in Noord-West Groningen ingebroken. Onder meer was dat het geval in Baflo waar zaterdagnacht onbekenden het gebouw bij de gereformeerde kerk (sigaretten meegenomen) bezochten, alsmede de tandartsenpraktijk aan de Kruisstraat. In Pieterburen werd ingebroken in de kerk. Het is niet bekend of er wat wordt vermist. In Kommerzijl werd vrijdagnacht een café bezocht. De speelautomaten werden hierbij, vermoedelijk op zoek naar geld, vernield. In Aduard werd ingebroken in twee woningen aan de A en J van Damlaan. Uit een van de woningen zijn sieraden meegenomen. In Leek werd geprobeerd in twee woningen in te breken aan de Van Panhuyslaan en de Goldbergsingel. De politie stelt een nader onderzoek in naar de inbraken.

Grijpskerk: eierzoekers bekeurd
Op een perceel weiland langs het Hoendiep NZ bij Grijpskerk zijn gisteren twee eierzoekers bekeurd. Het betrof twee Friezen uit Leeuwarden (29) en Buitenpost (32) die zonder schriftelijke toestemming van de grondbezitter op diens land aan het zoeken waren. Bovendien zochten ze gedeeltelijk in een broedgebied
Stadskanaal: alcomobilist in de sloot
Een 27-jarige inwoner van Stadskanaal raakte gistermorgen met zijn auto in de sloot van de Van Boekerenweg in zijn woonplaats. Hij bleek onder invloed van alcohol te zijn (bijna 0,6 promille). De politie maakt proces-verbaal op.

Valse naam
Een 18-jarige stadjer is zondagochtend op de Kleine Peperstraat aangehouden. De man reed met zijn bromfiets door de Peperstraat. Toen agenten hem aanspraken en controleerden gaf de man een valse naam op. Nadat hij was meegenomen naar het bureau gaf hij weer een andere naam op. Uiteindelijk kwamen agenten achter zijn ware identiteit. De verdachte ging vervolgens met vijf bekeuringen voor verschillende overtredingen en het opgeven van een valse naam de deur uit.
Steekwonden
Een 27-jarige inwoner van Groningen liep zaterdagnacht enkele messteken in zijn rug op. De man raakte in een café in de Peperstraat betrokken bij een vechtpartij. Hierbij liep het slachtoffer enkele messteken in zijn rug op, waarvoor hij in een ziekenhuis werd opgenomen. Na het instellen van een onderzoek in de omgeving van het café wist de politie een 23-jarige Groninger en een 28-jarige stadjer aan te houden. Beide mannen werden ingesloten. Een onderzoek naar de oorzaak van de vechtpartij wordt door de politie ingesteld.
Alcohol gebruik
Op de Verlengde Hereweg heeft de politie een 29-jarige man uit Groningen bij een controle aangehouden. De man bleek te veel gedronken te hebben. Na een blaastest werd bijna 1.5 promille in zijn bloed aangetroffen. Hij kreeg een proces verbaal.

Belediging
Een 27-jarige man uit Groningen kreeg afgelopen nacht een bekeuring voor het beledigen van agenten. De man gedroeg zich op de Grote Markt recalcitrant tegen voorbijgangers. Nadat hij door passerende agenten was gewaarschuwd begon hij te schelden en slingerde hij de politie agenten allerlei verwensingen naar hun hoofd. Aan het bureau bleef de man vervelend, waarop hij werd ingesloten.

Inbraak in restaurant
In een restaurant aan de Astraat werd door inbrekers zaterdagnacht ingebroken. De daders kwamen binnen door een zijdeur van het pand te openen. Uit een kluisje werd een geldbedrag weggenomen. Bovendien werd een houten kast opengebroken. Hoe groot de schade is , is nog niet bekend.

Diefstal medicijnen
Een 44-jarige stadjer is zondagavond in het AZG aangehouden. De man werd betrapt toen hij uit een kaste op een van de afdelingen medicijnen trachtte weg te nemen en twee geldbusjes stal. Het medicijnenkastje was door de verdachte inmiddels opengebroken. De man werd aan het politiebureau gehoord. Na verhoor en een proces verbaal werd hij heengezonden.

Inlichtingen Bureau Communicatie 050 5995010