Amazon.com en Adobe vergroten beschikbaarheid eBooks

Datum nieuwsfeit: 28-03-2000
Amazon.com en Adobe vergroten beschikbaarheid eBooks

Adobe maakt het Macintosh-gebruikers mogelijk eBooks te kopen en te lezen

Amsterdam, 27 maart 2000 - In navolging van het enorme succes rond Riding the Bullet, het eBook van Stephen King, heeft Adobe Systems bekendgemaakt samen met Amazon.com en uitgever Simon & Schuster deze novelle van King ook voor Macintosh-gebruikers geschikt te maken. King's eBook is per direct verkrijgbaar via Amazon.com: www.amazon.com/stephenking. Deze aankondiging volgt op de toenemende vraag naar eBooks die kunnen worden gelezen op allerhande apparatuur, van desktop-PC's en laptops tot compacte organizers en speciale leesapparatuur. Adobe begint per direct met de levering van encryptie- en distributiediensten voor Riding the Bullet aan Amazon.com.

Kate Tentler, vice-president en uitgever bij Simon & Schuster Online, zei: "We zijn buitengewoon tevreden met het aanhoudende succes van Riding the Bullet en heel blij dat we hebben kunnen meehelpen bij het vinden van een oplossing waarbij ook Mac-gebruikers kunnen genieten van dit verhaal van Stephen King, en van alle eBooks die in de toekomst nog zullen verschijnen."

"De vraag naar Riding the Bullet is enorm, hoger dan wie dan ook ooit had kunnen denken", aldus Lyn Blake, algemeen directeur boeken bij Amazon.com. "Vanwege de deskundigheid die Adobe heeft opgebouwd bij het ontwikkelen van technologieën waardoor mensen op alle grote computerplatforms documenten kunnen lezen, waren zij de uitgelezen partij om ons te helpen bij het creëren van een oplossing voor onze klanten met Mac's. Naarmate eBooks populairder worden zal de behoefte naar zogenaamde cross-platform Lees-technologieën ook toenemen, aangezien alleen daarmee teksten zo breed mogelijk kunnen worden gedistribueerd."

Adobe zet haar serversoftware Adobe® PDF Merchant in om Amazon.com ondersteuning voor eBooks te geven. Adobe's integratiepartner Glassbook, de huidige distributeur van de PDF-versie van Riding the Bullet, integreert Adobe PDF Merchant in haar eigen Content Server voor uitgevers, distributeurs en boekverkopers. eBooks zijn de elektronische tegenhanger van traditionele boeken en kunnen op diverse soorten hardware worden gelezen: PC's, speciale eBook-lezers en andere persoonlijke elektronische apparatuur. De normale gang van zaken is dat lezers bij aankoop van een eBook de elektronische inhoud ervan direct downloaden naar een van deze apparaten. Adobe geeft vorm aan het lezen van eBooks met behulp van dezelfde hoogwaardige softwarestandaard die revolutionaire gevolgen heeft gehad voor de traditionele uitgeversbranche: Adobe Portable Document Format (PDF).

Joe Eschbach, vice-president van de ePaper Solutions Group bij Adobe Systems Incorporated, zei: "Adobe is op dit moment de enige leverancier van cross-platform technologieën voor de beveiliging, verspreiding, verkoop en consumptie van elektronische content. Het is geweldig om met Amazon.com en Simon & Schuster samen te werken aan manieren waarbij ook Macintosh-gebruikers de nieuwste thriller van Stephen King kunnen lezen. Adobe heeft de ontwikkeling van deze markt vanaf het allereerste begin bevorderd door oplossingen te leveren die tegemoet komen aan de behoeften van zowel auteurs, uitgevers en verkopers als consumenten."

Technologie van Adobe bepaalt ontwikkelingen op de markt Adobe Systems levert diverse producten die zijn ontworpen voor uitgevers, auteurs en boekhandelaren die hun handel in eBooks willen laten groeien. Adobe PDF Merchant beveiligt de content die over het Internet wordt gedistribueerd en verkocht. Acrobat Reader, waarvan zowel voor Windows®- als voor Macintosh-computers versie beschikbaar zijn, zorgt ervoor dat het kopen en bekijken van elektronische content kinderspel wordt. Bovendien heeft Adobe onlangs nieuwe technologie geïntroduceerd die het leesplezier verhoogt bij het doorbladeren, kopen en lezen van elektronische boeken. Adobe CoolType verbetert de resolutie van tekst op LCD-schermen met maar liefst 300 procent, waardoor het lezen op zelfs de kleinste draagbare apparaten veel prettiger wordt. Scherpere tekst en afbeeldingen op LCD-schermen maken de overvloed van kleine, draagbare apparaten veel geschikter voor het lezen van langere documenten. Adobe ontwikkelt ook technieken om de grootte en de loop van tekst optimaal af te stemmen op de afmetingen van het beeldscherm waarop de tekst wordt weergegeven, zonder daarbij afbreuk te doen aan de grote precisie en afdrukmogelijkheden van het Adobe PDF-formaat.

Over Adobe
Adobe Systems is opgericht in 1982 en is een vooraanstaand leverancier van software voor grafisch ontwerp, de uitgeverij en afbeeldingen voor het WWW en voor de drukkerij en de op één na grootste producent van software voor de PC ter wereld met een jaarlijkse omzet die de 1 miljard dollar nadert. De onderneming produceert met prijzen onderscheiden software-applicaties voor het WWW en voor grafische ontwerpers, professionele uitgevers, organisaties die intensief gebruik maken van documentenintensieve organisaties, zakelijke gebruikers en consumenten. Adobe's producten bieden klanten de mogelijkheden visueel rijk uitgevoerde beelden en documenten te creëren, te publiceren en af te leveren verspreid over alle soorten printers en elektronische media. Meer informatie en de volledige versies van deze persberichten zijn beschikbaar via Adobe's websites www.adobe.nl en www.adobe.be.
Voor publicatie kunt u de volgende gegevens opnemen: Adobe Systems Benelux
Tel: +31 (0)20 65 11 200

© 2000 Adobe Systems Incorporated. All rights reserved. Adobe, Acrobat, PDF Merchant and Acrobat Reader are trademarks of Adobe Systems Incorporated. Macintosh is a registered trademark of Apple Computer, Inc., in the United States and other countries. All other trademarks are the property of their respective owners.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Evelien van Waveren
Account Executive