Grootste boom voor Groene Stad op Floriade 2002

Bloemen Bureau Holland

N I E U W S !

Grootste boom voor Groene Stad op Floriade 2002

Dinsdag 28 maart, rond 11.30 uur, krijgt de Groene Stad op het terrein van de Floriade 2002 de grootste boom. Het is een bijna 100 jaar oude plataan (Platanus x acerifolia), met een hoogte van bijna 14 meter en een stamomvang van 273 cm. De plataan krijgt een centrale plaats op het 'stadsplein'. Deze grootste boom maakt deel uit van de inzending van de cultuurgroep Laan-, Bos- en Parkbomen van de Nederlandse Bond van Boomkwekers. De boomkwekerijsector bijt hiermee het spits af bij de realisatie van de Groene Stad. De bomen, heesters en andere buitenplanten vormen de basis voor de hele groene structuur van de presentatie. De inzending wordt gecoördineerd door Plant Publicity Holland, de promotie-organisatie van de boomkwekerijsector.

De Groene Stad is een onderdeel van de Floriade 2002, de wereldtuinbouwtentoonstelling die half april 2002 haar poorten opent. De 'stad' bestaat uit voorbeelden van stedelijk wonen in een landschappelijk gebied. Deze zijn gesitueerd op vijf eilanden van het deelgebied Meerbos. In de Groene Stad komt een twintigtal woningen, waarbij bomen en planten functioneel en vernieuwend worden gebruikt. Bij de opzet is steeds nadrukkelijk gekeken naar nieuwe combinaties van bouwen en groen. Dat komt tot uiting door de beschikbare ruimte multifunctioneel in te richten, ondergronds bouwen en innovatieve oplossingen aan te dragen voor 'groen in de woning en woonomgeving'. Voorbeelden zijn het gebruik verticale wanden, hellende gazons op daken, muurbeplantingen en hangende tuinen. De Groene Stad is een gezamenlijke inzending van de sierteeltpromotieorganisaties en het Woningbedrijf Amsterdam. De projectleiding berust bij de Floriade.

Postbus 81, 2770 AB Boskoop,
goudse rijweg 1,
2771 ae boskoop
telefoon 0172 - 217550,
fax 0172 - 218350,
e-mail: (info@pph.nl)

Allerlei toepassingen
Er is sprake van een vloeiende overgang van het groen, van de huiskamer tot het parkbos. Voor elk onderdeel van de Groene Stad is steeds voor een duidelijk andere beplanting gekozen. Alle soorten toepassingen, van grote bomen tot aan waterplanten, komen aan bod. De leidraad is daarbij steeds: 'De juiste plant, op de juiste plaats'. In het 'stadscentrum' is de beplanting meer gecultiveerd, met bijvoorbeeld vormbomen en soorten met veel sierwaarde. De aanleg en het onderhoud mogen hier ook wat meer kosten, gezien het representatieve karakter van het centrum. In het 'buitengebied' komt een wildere, natuurlijke beplanting met weinig onderhoud.