Meer aandacht voor groen in omgeving door nieuwe aanpak

Datum nieuwsfeit: 28-03-2000

DE VLINDERSTICHTING

Meer aandacht voor groen in de woonomgeving door nieuwe aanpak
Een uniek samenwerkingsverband tussen natuurbeschermingsorganisaties, lokale overheid en bedrijfsleven in Veenendaal heeft een nieuwe manier ontwikkeld waarmee gemeenten natuur in de stad onder aandacht van haar
inwoners kunnen brengen: de Groene Kaart. De voorlopige reacties op de kaart zijn positief, maar de evaluatie van de kaart onder de inwoners van Veenendaal zal de komende maanden uitwijzen of deze inderdaad aan de doelstellingen voldoet en of het concept ook voor andere gemeenten bruikbaar is.

Unieke samenwerking
De Groene Kaart van Veenendaal is een uitgave van de werkgroep 'Biodiversiteit vanuit de achtertuin'. De werkgroep wordt gekenmerkt door een tripartiet samenwerkingsverband: zowel natuurbeschermingsorganisaties (IVN, De Vlinderstichting), lokale overheid (gemeente Veenendaal) als bedrijfsleven (Tuin- en plantsoenaanleg Van Ginkel BV) zijn vertegenwoordigd. Ook Groei&Bloei en Wageningen Universiteit zijn deelnemers aan de werkgroep. Met veel enthousiasme hebben alle deelnemers aan de Groene Kaart gewerkt. De goede ervaringen in dit project
hebben ertoe geleid dat de Veenendaalse partners ook na afloop van dit project als werkgroep blijven bestaan om inwoners te wijzen op de natuur in hun stad en de mogelijkheden die er zijn om deze in stand te houden.

Wat is de Groene Kaart van Veenendaal?
Aan inwoners van de gemeente Veenendaal de natuur dichtbij huis laten zien: dat is het doel van de Groene Kaart van Veenendaal. Op deze kaart staan stukjes natuur in het openbaar groen, maar ook tuinen die zijn ingericht met aandacht voor de natuur. Verder geeft de kaart veel informatie over het onderwerp en over de planten en dieren die in Veenendaal te vinden zijn en tips voor het natuurvriendelijk maken van de eigen tuin. Ook zijn op de Groene Kaart routes aangegeven, die iedereen zelf kan fietsen en zo genieten van de natuur in de stad. In maart 2000 ontvingen alle inwoners van Veenendaal een exemplaar van deze kaart in de brievenbus.

Evaluatie van de Groene Kaart
Welk effect heeft de Groene Kaart? Stimuleert de kaart daadwerkelijk mensen tot natuurvriendelijk tuinieren? De verwachtingen zijn positief, maar een evaluatie onder de inwoners zal antwoord moeten geven op deze en andere vragen. De komende maanden voert een student van Wageningen Universiteit bij De Vlinderstichting een onderzoek uit naar de mening van de inwoners van Veenendaal over de kaart. In juli 2000 worden de resultaten van het onderzoek verwacht en kan beoordeeld worden of de Groene Kaart een goede manier is voor een gemeente om de natuur in de stad onder de aandacht van haar inwoners te brengen. Wanneer de kaart bij de inwoners van Veenendaal goed wordt ontvangen, kan het concept ook voor andere gemeenten worden gebruikt.
Waarom natuurvriendelijk tuinieren?
Nederland is erg versnipperd, natuurgebieden worden steeds kleiner en liggen vaak ver uit elkaar. Voor dieren als vlinders wordt het steeds moeilijker plekken te vinden waar ze voedsel kunnen krijgen, beschutting kunnen vinden of zich voort kunnen planten. Er zijn mogelijkheden om dieren daarbij te helpen, bijvoorbeeld via een natuurvriendelijke
inrichting en beheer van openbaar groen, zodat er verbindingen ontstaan tussen natuurgebieden. Maar ook tuinen kunnen daar een rol bij spelen.

Natuurvriendelijk tuinieren vergroot de levenskansen voor vlinders en andere dieren en daarom stimuleert De Vlinderstichting mensen hun tuin in te richten met meer aandacht voor de natuur.

De Vlinderstichting is betrokken bij diverse projecten over natuurvriendelijk tuinieren. De Groene Kaart van Veenendaal is er één van.

Noot voor redacties