Cisco introduceert nieuwe producten voor IP-telefonie

Datum nieuwsfeit: 28-03-2000

Cisco introduceert schaalbare oplossingen voor IP-telefonie met een hoge beschikbaarheid

Cisco AVVID schaalt van kleine netwerken tot grootschalige bedrijfsomgevingen met tien nieuwe producten voor IP-telefonie

Amsterdam, 28 maart 2000 - Cisco Systems annonceert tien nieuwe producten in de Cisco AVVID (Architecture for Voice, Video and Integrated Data)-familie. Deze producten vormen een uitbreiding van Cisco's aanbod op het gebied van Enterprise IP-telefonie die de productiviteit binnen een organisatie verhoogt. Ze bieden een hogere schaalbaarheid, beschikbaarheid en intelligentie voor een geconvergeerde infrastructuur. Cisco introduceert enterprise-klasse oplossingen voor IP Call Processing, een nieuwe generatie IP-telefoons, geïntegreerde telefoniefuncties voor de Catalyst 6000-reeks van switches en additionele platforms voor gateway-functionaliteit. Tot de nieuwe oplossingen behoren Cisco CallManager
3.0-software, twee Cisco IP-telefoons (7960 en 7910) en een nieuwe Cisco Media Convergence Server (MCS 7835). Nieuw voor de Catalyst 6000-familie zijn geïntegreerde gateway-interfacekaarten (een analoge en twee digitale) en een 48-poorts 10/100 Ethernet-switchmodule met geïntegreerde QoS (Quality of Service) en een migratiepad naar stroomvoorziening via het netwerk. Voor bestaande installaties introduceert Cisco een Inline Power-patchpaneel en een standalone, modulaire trunk/station gateway.

Intelligente communicatieapparatuur voor Internet
De Cisco IP Phone 7960 is een intelligent, display-gebaseerd IP-communicatieapparaat. De telefoon beschikt over zes programmeerbare lijn/functieknoppen en vier interactieve 'soft keys' die een gebruiker door de verschillende functies leiden via een gemakkelijke grafische interface. Daarnaast biedt de 7960 intelligente netwerkdiensten voor een optimale geluidskwaliteit, via een geïntegreerde 10/100 Ethernet-switch-poort aan de achterkant. Via deze poort is er slechts één aansluitkabel naar de desktop nodig, met Fast Ethernet-connectiviteit voor PC's die aan de IP Phone worden aangesloten. Op deze wijze combineert Cisco spraak- en datadiensten in één gemakkelijk te gebruiken apparaat.
In tegenstelling tot gesloten, oudere systemen, kunnen deze intelligente IP-telefoons de ontwikkelingen bijhouden via eenvoudige software-updates. Hiermee wordt de compatibiliteit verzekerd met een brede reeks van geconvergeerde applicaties, zoals geïntegreerde communicatie en directory services, gemakkelijke onderlinge samenwerking, context-gevoelige online hulp en snelle toegang tot nieuwe diensten.
Cisco introduceert tevens de Cisco IP Phone 7910. Dit eenvoudige apparaat beschikt over eigenschappen en functies die vergelijkbaar zijn met die van high-end digitale telefoons, tegen een concurrerende prijs.
Schaalbare oplossingen
Een van de belangrijkste onderscheidende kenmerken van Cisco AVVID is de gedistribueerde aard van het systeem. Met behulp van IP-technologie distribueert Cisco AVVID de telefoonverwerkingsfunctionaliteit over het gehele netwerk, om twee belangrijke redenen: horizontale schaalbaarheid en een hoge beschikbaarheid. De IP-telefoniefuncties van Cisco worden verzorgd door Cisco CallManager-software en draaien momenteel op Cisco Media Convergence Servers.
Cisco annonceert een nieuwe Media Convergence Server, de Cisco MCS 7835. Dit betreft een high-end oplossing die gericht is op grote organisaties die op zoek zijn naar een hoge beschikbaarheid, redundantie en een hoog prestatieniveau voor het verwerken van grote aantallen telefoongesprekken. Om grote organisaties verder te ondersteunen, annonceert Cisco ook een 24-poorts, analoge gateway met een hoge dichtheid voor traditionele telefoon- en faxtoepassingen, een 8-poorts T1-gateway en een 8-poorts E1-gateway. Al deze gateways kunnen gebruikt worden in de Catalyst 6000-familie van switches.
Cisco introduceert tevens Cisco CallManager 3.0. Deze nieuwe versie maakt gebruik van Windows 2000-technologie en beschikt over een aantal belangrijke eigenschappen en functies voor verhoogde schaalbaarheid, beschikbaarheid en intelligentie. Hiertoe behoort onder andere de mogelijkheid om meerdere Cisco CallManager-servers samen te voegen tot een cluster, waarbij ze beheerd worden als één systeem. Clustering combineert de kracht van meerdere, gedistribueerde Cisco CallManagers en zorgt voor een verhoogde schaalbaarheid en beschikbaarheid van de servers voor telefoons, gateways en applicaties. De nieuwe Cisco CallManager 3.0 ondersteunt momenteel 10.000 telefoons in een cluster dat is samengesteld uit vijf Media Convergence Servers. Binnen een enterprise-netwerk kunnen maximaal tien van dergelijke clusters worden ingezet, hetgeen betekent dat er op een multi-site systeem maximaal 100.000 gebruikers ondersteund kunnen worden. De mogelijkheid om meerdere servers voor telefoonverkeer te clusteren binnen een grootschalig netwerk is een belangrijke innovatie, die de voordelen van Cisco's gedistribueerde technologie benadrukt. Dankzij deze intelligente technologie kan een systeem schalen van een kleine netwerkomgeving tot een grootschalige Fortune 100 enterprise.

Hoge beschikbaarheid
De clustertechnologie van Cisco zorgt tevens voor een verhoging van de beschikbaarheid van een systeem. Gedistribueerde verwerking en bedrijfszekere IP-protocollen kunnen zich op dynamische wijze aanpassen aan veranderende omstandigheden op het netwerk, zodat gebruikers altijd toegang hebben tot de diensten die zij nodig hebben. Dit is mogelijk door het implementeren van meerdere CallManagers via een geconvergeerde infrastructuur, waarmee iedere 'single point of failure' binnen een systeem wordt verwijderd.
Om de beschikbaarheid te garanderen, moeten klanten er tevens voor zorgen dat hun oplossingen voor IP-telefonie altijd beschikken over stroom. Cisco biedt een reeks van oplossingen om zowel het netwerk als de IP-telefoons van stroom te voorzien.
De eerste optie betreft een 48-poorts 10/100-lijnkaart voor de Catalyst 6000-familie die kan worden voorzien van een Inline Power-module. Deze krachtige lijnkaart kan in ieder Catalyst 6000-chassis worden ingebouwd en voorziet IP-telefoons via de Category 5 Ethernetbekabeling van de benodigde 48 Volt stroom.
De tweede mogelijkheid bestaat uit het Inline Power-patchpaneel. Met dit apparaat kunnen klanten met bestaande Catalyst-oplossingen met QoS-functionaliteit Inline Power implementeren zonder dat het complete apparaat vervangen hoeft te worden. Dit betekent dat klanten die reeds intelligente 10/100 switching-oplossingen hebben geïmplementeerd op basis van platforms zoals de Catalyst 5500 met geavanceerde QoS-mogelijkheden, nu het Inline Power-patchpaneel kunnen gebruiken om hun IP-telefoons via het netwerk van stroom te voorzien.
Voordat de stroomvoorziening naar een poort wordt ingeschakeld, maakt het intelligente netwerk gebruik van de Cisco's phone discovery-functie. Via phone discovery detecteert de Catalyst 6000-switch automatisch de aangesloten IP-telefoons en sluit de stroomvoorziening aan. Het systeem is intelligent genoeg om onderscheid te maken tussen een IP-telefoon en een netwerk-interfacekaart, en zal geen stroom leveren aan apparaten die hiervoor niet ontworpen zijn. Dit betekent dat netwerkbeheerders het systeem centraal kunnen beheren, zonder dat zij handmatig iedere poort hoeven te configureren voor stroomverzorging.
Door Catalyst-apparatuur te installeren met noodstroomvoorzieningen (UPS) en beveiligde draadkasten, kunnen netwerkbeheerders er voor zorgen dat bij stroomuitval de netwerk-telefoonverbindingen blijven functioneren.
Complete end-to-end oplossingen en ondersteuning
Met inmiddels meer dan 50 producten in de Cisco AVVID-productfamilie, hebben klanten een ruime keuze aan opties om hun geconvergeerde infrastructuur te bouwen. De oplossingen lopen uiteen van de intelligente Catalyst 6000/6500-familie van switches en Cisco Voice Manager Software, tot de veelzijdige Cisco 7200 VXR-router met nieuwe, voor spraak geschikte poortadapters en geïntegreerde gatways.
Om de investeringen van klanten te beschermen, annonceert Cisco tevens de Cisco VG200. Deze modulaire gateway ondersteunt dezelfde interfaces als de voor spraak geschikte Cisco 2600 en 3600 routers en gateways. Zowel de Cisco VG200 als de Cisco 7200 VXR digitale poortadapters stellen klanten in staat om Cisco IP-telefonieoplossingen zoals IP-telefoons aan te sluiten op een publieke of bedrijfstelefooncentrale.
Aangezien steeds meer klanten geconvergeerde oplossingen implementeren, gaat Cisco door met het delen van kennis en expertise via een reeks pro-actieve service- en supportmogelijkheden, specifiek gericht op de markt voor IP-telefonie. Met Cisco AVVID service- en supportoplossingen is het mogelijk om snel IP-telefonieoplossingen te implementeren en een hoge beschikbaarheid te garanderen.
Dit programma omvat onder andere netwerkplanning, consultancy bij het ontwerp, netwerkimplementatie, operationele ondersteuning, netwerkoptimalisatie en oplossingen voor de interactieve overdracht van kennis. Cisco biedt tevens via haar IP Telephony Specialization Programma partners, resellers en VARs de mogelijkheid om deze snel groeiende markt te betreden.

Prijzen en beschikbaarheid
De beschikbaarheid voor alle producten in dit bericht staat gepland voor het tweede kwartaal van dit jaar. Cisco IP Phone 7960 ($495 plus licentie), Cisco IP Phone 7910 ($145 plus licentie), Cisco CallManager 3.0 (softwareupgrade is kosteloos voor SMARTNET-klanten. Bij nieuwe klanten wordt CallManager 3.0 standaard meegeleverd bij ieder MCS-platform), Cisco MCS 7835 ($14.995), Catalyst Power-patchpaneel ($4.995), Inline Power-upgrademodule voor Catalyst 6000 ($3.995), VG200 (vanaf $2.495), 24-poorts analoge gateway ($9.995) en de T1 of E1 digitale gateways ($19.995).
De Catalyst 6000 48-poorts 10/100-kaart voor de Catalyst 6000-familie met open slot voor Inline Power-module is reeds leverbaar ($12.995). Meer informatie over de enterprise data-, spraak- en video-oplossingen van Cisco is te vinden op de nieuwe Cisco AVVID-website: www.cisco.com/go/CiscoAVVID.
Over Cisco Systems
Cisco Systems, Inc (NASDAQ: CSCO) is wereldwijd marktleider op het gebied van netwerkoplossingen voor Internet. Het hoofdkantoor is gevestigd in San Jose, Californië. In Nederland is Cisco gevestigd in Amsterdam. Cisco heeft meer dan 28.000 werknemers en realiseerde in boekjaar 1999 een totale omzet van 12,15 miljard dollar. Nieuws en informatie is beschikbaar op www.cisco.com of www.cisco.nl

Perscontact:
Karin van Geelen