ABN Amro doet grote strategische investering in e-commerce

Datum nieuwsfeit: 28-03-2000
ABN AMRO Bank N.V.

28 maart 2000

ABN AMRO DOET OMVANGRIJKE STRATEGISCHE INVESTERING IN E-COMMERCE

ABN AMRO heeft vandaag een strategisch samenwerkingsverband met TRADE.COMTM bekendgemaakt. Dit is het Amerikaanse wereldwijde Internet portaal voor financiële dienstverlening van BlueStone Capital Partners, L.P. ("Bluestone Capital"). Het zeer geavanceerde e-trading platform van TRADE.COM zal de basis vormen voor de wereldwijde online brokerage diensten van de bank.

In het kader van de samenwerking neemt ABN AMRO voor een bedrag van USD 62,5 miljoen een belang van 25% in BlueStone Capital. Dit is een particuliere investment en merchant bank die een volledig pakket producten en diensten aanbiedt aan snel groeiende kleine tot middelgrote bedrijven. TRADE.COM is een divisie van BlueStone Capital. Het samenwerkingsverband geeft ABN AMRO de garantie dat zij als eerste een partnership kan aangaan met TRADE.COM in willekeurig welk land waar de bank e-brokerage ambities koestert.

Door het partnership krijgt ABN AMRO voor TRADE.COM in de desbetreffende landen de status van 'anchor bank'. Dit stelt de bank in staat om gebruik te maken van de technische infrastructuur van TRADE.COM, zodat de bank tegen het einde van dit jaar in staat is op deze markten online brokerage diensten onder de merknaam ABN AMRO aan te bieden. Vervolgens zal de bank dit platform uitbreiden met andere producten en diensten om zo haar aanbod aan particuliere cliënten op het gebied van electronisch bankieren verder uit te breiden.

Omdat ABN AMRO in een groot aantal landen de enige anchor bank voor TRADE.COM is, zal de bank voor zowel directe cliënten van TRADE.COM als voor andere cliënten die in deze markten niet over verwerkingcapaciteit beschikken, op lokaal niveau de uitvoering, settlement en clearing van effectentransacties verzorgen. ABN AMRO zal de website van TRADE.COM gebruiken om onder haar eigen merknaam of onder die van haar plaatselijke dochterbedrijven en partners brokerage en andere diensten aan te bieden.

Via het TRADE.COM systeem, een zeer betrouwbaar en volledig ontwikkeld geïntegreerd wereldwijd platform, zal ABN AMRO snel en adequaat kunnen inspelen op de groeiende behoefte van haar omvangrijke particuliere cliëntenbestand aan e-brokerage diensten. Met TRADE.COM beschikt ABN AMRO over een krachtige e-commerce aanjager voor haar wereldwijde netwerk. De bank is lid van meer dan 40 internationale effectenbeurzen en actief in het retailsegment van de effectenmarkt in 26 landen. Bovendien krijgt ABN AMRO hiermee ook rechtstreeks toegang tot die retailmarkten waar de bank momenteel nog niet is vertegenwoordigd. ABN AMRO zal een zetel krijgen in de Raad van Bestuur van BlueStone Capital. Als strategisch partner van TRADE.COM zal de bank samen met BlueStone Capital werken aan het uitbouwen van TRADE.COM tot een wereldwijd toonaangevend e-commerce platform voor financiële dienstverlening.

Rijnhard van Tets, lid van de Raad van Bestuur van ABN AMRO en voorzitter van de Divisie Investment Banking van de bank, hierover:

"Voor ABN AMRO is dit een belangrijke mijlpaal. Het sluit aan bij onze visie om via strategische samenwerkingsverbanden met gerichte greenfield activiteiten kansen te benutten die e-brokerage diensten in een zich zeer snel veranderende omgeving bieden. TRADE.COM beschikt over een zeer efficiënt en flexibel concept. De technische infrastructuur en de veelzijdigheid van de site van TRADE.COM, zowel geografisch als qua productaanbod, zijn uniek. Het bedrijf sluit uitstekend aan bij het wereldwijde karakter van de activiteiten van onze bank."

"Door dit partnership zijn we in staat om op verschillende markten online geïntegreerde brokerage en andere financiële diensten aan te bieden. En dat kunnen we nu veel sneller doen dan wanneer we zelf vanuit het niets een internationaal systeem voor electronische bankieren zouden moeten opzetten. Met ons aanbod in Europa en in de rest van de wereld maken we hiermee een gigantische stap vooruit."

Kamal Mustafa, voorzitter van BlueStone Capital, over de overeenkomst:

"ABN AMRO had onze voorkeur. Het uitgebreide, wereldwijde netwerk van de bank omvat zowel de institutionele als de retail markten en dat is ideaal voor het systeem van TRADE.COM. Minstens zo belangrijk was het voor ons om met een partner in zee te gaan die onze ondernemingsgerichte benadering van de nieuwe economie op de juiste waarde wist te schatten. Dankzij deze overeenkomst kunnen we beiden een toonaangevende rol blijven spelen op de nieuwe markt."

Perscontacten: Martin Winn, tel: +44 171 6788244

Voor de redactie BlueStone Capital Partners L.P. is een investment en merchant bank waarvan TRADE.COM een divisie is. BlueStone werd in 1996 opgericht en breidt zich snel uit. Het bedrijf houdt zich bezig met de ontwikkeling van nieuwe gebruiksmogelijkheden van het Internet voor de financiële sector.

TRADE.COM is een Internetportaal waarmee particuliere beleggers over de hele wereld toegang hebben tot de financiële wereldmarkt en een zeer uitgebreid financieel dienstenpakket. Ongeacht waar zij zich bevinden, kunnen beleggers financiële transacties uitvoeren in bijna elke markt wereldwijd. TRADE.COM biedt ook instrumenten voor vermogensbeheer, real time marktgegevens en een groot aantal financiële producten en diensten*.

*TRADE.COM is een onderdeel van BlueStone Capital Partners, L.P. Aandelen worden aangeboden door BlueStone Capital Partners, L.P. lid van NASD, SIPC en ISMA.

Perscontacten:
geen

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend

Press Relations (HQ 1190)
Gustav Mahlerlaan 10
1082 PP Amsterdam