Nederlandse Gasunie verwacht duidelijk omzetherstel

NEDERLANDSE GASUNIE N.V.

Gasunie verwacht duidelijk omzetherstel

GASUNIE VERWACHT DUIDELIJK OMZETHERSTEL

Gasunie verwacht dit jaar een duidelijk herstel van de omzet. Als gevolg van de gestegen energieprijzen in 1999 wordt de omzet voor het jaar 2000 geschat op circa f 18 miljard. Dat is aanzienlijk meer dan in 1999 werd bereikt (f 13,9 miljard). Deze cijfers staan in het vandaag gepubliceerde Jaarverslag over 1999.

Ook de afzet van gas zal een stijgende lijn te zien geven. De leveranties aan het buitenland nemen toe, met name als gevolg van de verzwaarde leiding door Zwitserland. Daardoor zal Italië meer Nederlands aardgas af gaan nemen. Gasunie schat de totale afzet dit jaar op circa 80 miljard m3. Vorig jaar werd 75,4 miljard m3 geleverd aan klanten in binnen- en buitenland.

Het totale gasaanbod waarover Gasunie kan beschikken bedraagt circa 2350 miljard m3. Verwachte hoeveelheden uit kleine velden (325 miljard m3) en de gecontracteerde importhoeveelheden (225 miljard m3) zijn hierin meegerekend.
Naar verwachting zal f 170 miljoen worden geïnvesteerd. Het accent ligt op leidingverleggingsprojecten en versterking van de digitale meet- en infrastructuur ten behoeve van de geliberaliseerde gasmarkt.

Liberalisering

De liberalisering van de gasmarkt zal een drukkend effect hebben op het marktaandeel van Gasunie. Vanaf 1 januari 2000 is het nieuwe tariefsysteem (CDS, Commodity Diensten Systeem) van toepassing voor klanten die tussen 10 miljoen en 50 miljoen m3 gas per jaar afnemen. In het marktsegment boven 10 miljoen m3 zal het aandeel van Gasunie tot circa 70 procent teruglopen, zo meldt het Jaarverslag.

Een jaarlijkse groei van twee procent wordt verwacht op de gasmarkt in West- en Oost-Europa. Mede door de milieuafspraken in Kyoto zal de rol van aardgas ten opzichte van kolen en olie in belang toenemen. Gasunie verwacht ook op de Nederlandse industriële markt NOx-reductie mede als gevolg van haar MPI-inspanningen (Milieu Plan Industrie). De eerstkomende jaren zal het beperkte overaanbod van gas uit Groot-Brittannië nog aanhouden. Op de wat langere termijn zal gas uit verder weg gelegen bronnen moeten komen, waardoor de prijzen een stijgende tendens zullen vertonen.

Gasunie ziet kansen voor nieuwe producten op de kleinverbruikersmarkt en voor het midden- en kleinbedrijf. Voor de kleinverbruikers is een proef in gang gezet met systemen die zonne-energie combineren met aardgas. Daarmee wordt een besparing op energie bereikt. Ook wordt gewerkt aan een micro-warmte/krachtunit, die naast warmte ook stroom levert aan bijvoorbeeld een elektrische auto. Voordelen: verlaging van het gebruik van fossiele brandstoffen en terugdringing van schadelijke emissies. Voor het midden- en kleinbedrijf zijn onder meer een professioneel kookstoomapparaat, een HR-friteuse, een espressomachine, een pizza-oven, een HR-hogedrukreiniger en een bodydryer (.het badlaken op aardgas.) ontwikkeld of gedemonstreerd.

Enkele belangrijke gegevens:

Gasverkoop 1999 1998 1997 1996 1995 (in miljarden
m3) 75,4 79,8 84,0 93,8 83,1 (in miljarden guldens)

13,9 17,1 19,2 18,7 17,0

Groningen, 28 maart 2000