Record netto winststijging van Wavin definitief

Datum nieuwsfeit: 28-03-2000

WAVIN BV

RECORD NETTO WINSTSTIJGING VAN WAVIN NU DEFINITIEF

De netto winst van Wavin, Europa's leidende producent van kunststof leidingsystemen, komt voor 1999 uit op een recordhoogte van NLG 92 miljoen, een stijging van 90 procent vergeleken met 1998. Het in Zwolle gevestigde bedrijf bevestigde vandaag de reeds eerder afgegeven voorlopige cijfers, waarbij ook het bedrijfsresultaat een sterke stijging laat zien tot NLG 137 miljoen: 30 procent meer dan in het voorgaande jaar.

De groepsomzet steeg licht met drie procent naar NLG 1.713 miljoen ondanks de fluctuaties in de grondstoffenprijzen en de deconsolidatie van de activiteiten in Zwitserland en Spanje. Een hogere afzet (362.000 ton), sterke verbetering van de operationele bedrijfsvoering en eenmalige belastingvoordelen waren de belangrijkste oorzaken van de flink hogere resultaten van Wavin.

Expansie

De groei in 1999 werd versterkt door een aantal kleinere acquisities in België, Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië. De activiteiten in Oost-Europa stonden onder druk door het slechte economische klimaat in Rusland.

Wavin streeft naar het wereldmarktleiderschap in kunststof leidingsystemen door middel van interne groei, acquisities en joint ventures. Momenteel zijn er 4.250 mensen werkzaam, verspreid over 23 Europese landen en is er een uitgebreid netwerk van licentienemers en agenten over de hele wereld.

KERNCIJFERS (in NLG miljoen)

1999 1998

Omzet 1.713 1.652
Bedrijfsresultaat 137 105
Netto winst 92 48(1)
Cash Flow 173 133(1)
Investeringen 124 105
Personeel (einde jaar) 4.250 4.479
Afzet (x1000 ton) 362 333

(1) exclusief speciale voorzieningen.

Meer informatie: A.J. Driessen Tel: 038-4294201 J.C. Russell Tel: 038-4294250

28 mrt 00 14:54