Sensortechnologen tonen toekomst

3502 GA Utrecht
fax 030 6014408
e-mail (info@stw.nl)

Sensortechnologen tonen toekomst in tuinbouw, voeding, huis en verkeer 22 maart 2000

Tijdens de tweedaagse workshop op 29 en 30 maart zullen experts op het gebied van de sensor-technologie in Zeist een toekomstbeeld met sensoren schetsen. Deskundigen belichten de stofzuiger van de toekomst, futuristisch gebrouwen bier, sensoren in de tuinbouw en andere toepassingsmogelijkheden voor sensoren. In deze vierde workshop die het STW-Platform Sensortechnologie organiseert in samenwerking met Sensor Technologieclub van de FHI, Federatie van technologie branches, ligt de nadruk op sensorontwikkelingen waaraan het bedrijfsleven behoefte heeft. Mediavertegenwoordigers zijn hierbij van harte welkom.

Tuinbouw
De agro- en foodsector streeft naar een flexibeler, milieuvriendelijker en efficiënter productieproces, bijvoorbeeld in tuinbouwkassen. De sensortechnologie brengt hier nieuwe mogelijkheden.
Scheerapparaat
Vertegenwoordigers uit Zwitserland belichten goedkope sensoren voor klimaatbeheersingssystemen binnenshuis. Ook voor huishoudelijke apparatuur bestaat een groot wensenpakket. De stofzuiger van de toekomst wordt wellicht uitgerust met een druksensor die de zuigkracht nauwkeurig regelt, terwijl het futuristische scheerapparaat de hoeveelheid huid meet dat de scheergleuven passeert.

Veilig voedsel
De moderne consument is op zoek naar voedingsmiddelen waarvan de ingrediënten zoveel mogelijk de natuurlijke eigenschappen behouden. Een betere procesbesturing in de voedingsmiddelen-industrie is een van de middelen hiertoe. Toch is het nog moeilijk om snel de eindkwaliteit en veiligheid van een productieketen te meten.

Bitter bier
Ook in de bierbrouwerij doet de sensor zijn intrede. Nu nemen brouwers op gezette tijden nog tijdrovende monsters om de zuurgraad, de hoeveelheid koolzuurgas of het alcoholpercentage te meten. Straks willen brouwers graag de mate van versuikering of de bitterheid van het product meten. Ook diverse natuurlijke bestanddelen, zoals esters, diacetyl en koolzuur staan op de verlanglijst. Ze moeten dan wel hygiënisch in het brouwproces in te passen zijn.

Het verkeer gemeten
Om het wegennet optimaal te gebruiken moet volume, aard en snelheid van het verkeer gemeten worden. De klassieke inductielus in het wegdek raakt te snel beschadigd. Nieuwe kansen liggen er voor de ultrasone of microgolfdetector, of sensoren die werken op infrarood licht of een magnetisch veld. Veelbelovend zijn de beeldherkenningstechnieken.

Auto van de toekomst
Voor de auto spelen sensoren een rol bij het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen, zoals stikstofverbindingen en roet, de veiligheid (via een elektromechanisch remsysteem waarvoor nieuwe sensoren nodig zijn) en voor comfort.

De workshop op 29 en 30 maart vindt plaats in Woudschoten Conferentie Centrum, Woudenbergseweg 54, Zeist, www.woudschoten.nl.

Nadere informatie en aanmelding bij Marieke Tieman (STW-Platform Sensortechnologie), tel. 030 6001231, fax 030 6014408, e-mail (sensor@stw.nl).