Vragen CDA over aantal plaatsen in AZC's

Tweede Kamer der Staten Generaal

vragenformulier 29 maart 2000

2990009113

Interpellatievragen van het lid Verhagen (CDA) aan de staatssecretaris van Justitie inzake

het aantal plaatsen in AZC's. (Ingezonden 28 maart 2000)

Klopt het dat de coördinator van het COA in onderhandelingen met gemeenten aangeeft dat het COA wat betreft nieuw te bouwen AZC's slechts mandaat heeft om te onderhandelen over AZC's met een ondergrens van 350 plaatsen?

2

Hoe verhoudt dit mandaat zich tot uitspraken van de directeur van het COA van eind vorig jaar, dat het in bepaalde situaties wellicht beter is om van een kleinere capaciteit uit te gaan?

3

Staat de staatssecretaris nog steeds achter zijn reactie tijdens de behandeling van de Justitiebegroting voor het jaar 2000, toen hij positief reageerde op de suggestie inzake opvangcentra met een kleinere omvang dan 350 plaatsen? 1)

4

Deelt de staatssecretaris de mening dat uit oogpunt van het behoud van voldoende draagvlak voor de opvang van asielzoekers moet worden gestreefd naar opvangcentra met een capaciteit die in gepaste verhouding staat tot de omvang van de bevolking van een gemeente?

5

Wat vindt de staatssecretaris van de gedachte dat er wat betreft Kollum een uitzonderingspositie ten opzichte van de ondergrens van zou moeten worden gecreëerd? Als hij deze gedacht onderschrijft, betekent dit naar zijn mening dan dat een dergelijk uitzondering tot algemene regel zou moeten worden verheven? 2)

6

Deelt de staatssecretaris de mening dat het uit bedrijfseconomisch oogpunt stringent vasthouden aan de ondergrens van 350 op de langere duur zal leiden tot extra kosten in verband met de eventuele noodzaak van opvang in dure partytenten?

7

Kan de staatssecretaris aangeven wat de kosten zijn van de verschillende vormen van opvang: aanvullende opvang, noodopvang in partytenten e.d.?

8

Welke rol ziet de staatssecretaris weggelegd voor provincies als coördinerende instantie inzake evenwichtige spreiding van opvangcentra over ons land?

1) Handelingen II, Vergaderjaar 1999-2000, nrs. 16 en 17

2) Uitspraak van het lid Middel, Volkskrant, 20 maart jl. en Metro, 21 maart jl.