Siemens ontwikkelt nieuw sensor-principe

Siemens Nederland N.V.

ZT 200001.005

Den Haag, woensdag 29 maart 2000

Onderzoekers van Siemens ontwikkelen nieuw sensor-principe met ontelbare toepassingsmogelijkheden

Siemens-onderzoekers in München-Perlach hebben iets nieuws bedacht: een sensor die zich via een radioverbinding zelf meldt, maar alleen, wanneer er iets is gebeurd. De voor het radiosignaal benodigde energie haalt de sensor daarbij uit de gemelde gebeurtenis zelf.

De toepassingsmogelijkheden voor deze sensoren die niet op batterijen of netaansluitingen zijn aangewezen, zijn vrijwel onuitputtelijk. Bijvoorbeeld in huis, waar een PC de meldingen van de verschillende sensoren bewaakt. Hier kan de nieuwe sensor voor de volgende taken worden gebruikt: bel, alarmering, afstandsbediening, lichtschakelaar, deuropener, bewaking van deuren, ramen, jaloezieën, kluis, gas- en watermeters. Maar ook voor de bewaking van activiteiten van mensen en dieren, als buiten- en binnenthermometer, voor temperatuur-bewaking van diepvriesproducten, bewaking van kook- en bakprocessen en nog veel meer. Daarnaast zijn er ontelbare toepassingen denkbaar op de gebieden energie en techniek, in de reiswereld en het verkeer, of voor milieu, veiligheid en gezondheid.

Sensoren zijn de zintuigen van de elektronica. Iedereen is dag in, dag uit omgeven door sensoren met een vaste aansluiting. Bijvoorbeeld door brandmelders of de sensor die de airbag activeert. Deze sensoren worden via hun netaansluiting van energie voorzien. Daarnaast zijn er al enige tijd op afstand bestuurbare sensoren, zoals oppervlaktegolf-sensoren voor de identificatie van rijtuigen of het meten van temperatuur en druk. De voor het meten en doorsturen van de informatie benodigde energie ontvangen deze sensoren van een hoge-frequentiezender.

Het hart van de bij Siemens ontwikkelde nieuwe sensoren zijn piëzo- of pyro-elektrische materialen die een elektrische spanning afgeven wanneer er druk op wordt uitgeoefend of wanneer hun temperatuur verandert. Een algemeen bekend voorbeeld voor de toepassing van dit materiaal is de piëzo-elektrische ontsteking van aanstekers. Of bewegingsmelders voor het inschakelen van lampen, die reageren op temperatuurverschillen veroorzaakt door personen. De door het piëzo-/pyro-elektrische materiaal opgewekte spanning wordt overgebracht op een vonkbaan die bij een bepaalde, vast ingestelde waarde doorslaat. De bij het doorslaan opgewekte hoogfrequente energie wordt vervolgens overgebracht op een oppervlaktegolfsensor. Deze geeft vervolgens aan het hoogfrequentiesignaal zowel zijn identificatiecode als ook de sensorinformatie mee. Het op deze wijze gemoduleerde hoogfrequente signaal wordt met een kleine antenne verzonden en door een ontvanger opgevangen en geanalyseerd. Dit hele proces duurt maar enkele miljoensten van seconden.

Elke sensor meldt zich dus spontaan met zijn code en draagt tegelijkertijd de gebeurtenis zelf en eventueel noodzakelijke meetgegevens mee over. Tot nu toe konden met eenvoudige antennes afstanden van twintig meter worden overbrugd. Met verbeterde sensoren en antennes is naar verwachting zelfs een afstand van meer dan 100 meter haalbaar.

Bijzondere aandacht verdient de grote milieuvriendelijkheid van deze nieuwe sensoren: ze werken zonder elektrische hulpenergie, er is geen bedrading meer nodig, ze zijn gebeurtenisgestuurd en hebben bovendien een lange levensduur.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325