Kerken in Aktie: Sinaasappels voor vrede

Datum nieuwsfeit: 29-03-2000
Kerken in Aktie

Sinaasappels voor vrede

Op 29 maart j.l. hebben ICCO en Kerken in Aktie in de lobby van de Tweede Kamer in Den Haag een sinaasappelboompje en 6 dozen sinaasappels uit Gaza aangeboden aan Sharon Dijksma (PvdA) in aanwezigheid van Koenders (PvdA), Hoekema en Ter Veer (D66), Karimi (Groen Links), Verhagen (CDA) en Cherribi (VVD). De sinaasappels zijn vervolgens in de drie restaurants (Kamerleden, medewerkers en pers) in de Kamer geëtaleerd met pamfletten.

De sinaasappels zijn op initiatief van het regionale dienstencentrum Noord-Holland uit de Gazastrook geïmporteerd. Afgelopen 20 maart arriveerden ze in de haven van Antwerpen. Na inklaring werden de 700 dozen met een totaal gewicht van 10.500 kg op transport gezet naar Heerhugowaard waar een tuinder koelruimte beschikbaar stelde. 26 maart haalden 80 kerkleden, de meeste uit Noord-Holland en acht uit Noord-Brabant, de dozen op en een dag later werden in kerken sinaasappels uitgedeeld.

Bijna gelijktijdig met de actie in Noord-Holland en -Brabant ontmoetten Kerken in Aktie en ICCO de Tweede-Kamerleden. Bij de aanbieding werd de politiek gevraagd:

* In directe contacten en in de Europese Unie druk uit te oefenen op Israël om een einde te maken aan de afsluitingen van de Palestijnse gebieden.

* De samenwerking tussen de Europese Unie en Israël te koppelen aan de Israëlische bereidheid om mee te werken aan een Palestijnse economische ontwikkeling.

* Palestijnse producenten en handelaren moeten zonder tussenkomst van de Israëli's gebruik kunnen maken van de handelsvoordelen die het associatieakkoord tussen de Europese Unie en de Palestijnen biedt.

* Extra handelsinstrumenten in te zetten om het Nederlandse bedrijfsleven te stimuleren in de Palestijnse gebieden te ondernemen.

Meer informatie over deze actie is bij Kerken in Aktie beschikbaar.