Weg vrij voor Europese Beproevingszaad-regeling bloemen

N I E U W S !

29 Maart 2000

Weg vrij voor Europese Beproevingszaad-regeling

Met de inwerkingtreding van de EEG- "bezemrichtlijn" 98/95/EEG per 1 februari 2000, is de weg vrijgemaakt voor een communautaire beproevingszaadregeling. Deze regeling maakt het mogelijk rassen in het Europese verkeer te brengen die nog niet zijn toegelaten door de EU-lidstaten. De huidige situatie, waarbij per lidstaat een nationale regeling kan worden vastgesteld, met eigen voorwaarden, wordt hiermee beëindigd.

De richtlijn 98/95/EEG geeft de wettelijke basis om tot een communautaire regeling te komen, maar moet nog wel praktisch worden uitgewerkt. Deze uitwerking is inmiddels ter hand genomen. In een werkgroep van vertegenwoordigers van enkele lidstaten zijn de eerste voorstellen voor uitwerking ontwikkeld. De hoofdlijnen staan vast;
* het ras dient te zijn aangemeld voor toelating tot het verkeer
* er zijn proefresultaten nodig voor acceptatie
* er zijn geen hoeveelheidsbeperkingen

* er zal een kenmerking op de verpakking worden voorgeschreven
Het hoofddiscussiepunt is de wijze waarop de proefresultaten die nodig zijn voor acceptatie, moeten worden verzameld. Moet de betreffende autoriteit de proef beoordelen of kan het bedrijf zelf de resultaten van zijn bedrijfsproef insturen?

Momenteel wordt door medewerkers van de Europese Commissie gewerkt aan een eerste tekstvoorstel. Het raadplegen van de werkgroep en de lidstaten is voorzien in mei 2000. De verwachting is dat over een definitieve tekst voor een Europese beproevingszaadregeling in de herfst van 2000 kan worden gestemd zodat de regeling het volgend seizoen kan worden toegepast.