Reglementering Groentezaden vernieuwd

Datum nieuwsfeit: 29-03-2000
Bloemen Bureau Holland

Reglementering Groentezaden vernieuwd

In februari is een nieuw keuringsreglement Groentezaden vastgesteld door het Naktuinbouw-bestuur. Met de komst van EG-richtlijn 98/95/EG was herziening van het bestaande (NAKG-)reglement noodzakelijk. Dit reglement is tevens overzichtelijker ingericht ten opzichte van zijn voorganger.

Nieuw in reglementering
Nieuw zijn onder meer: de definitie van "in de handel brengen", voorschriften voor genetisch gemodificeerde rassen (GMO's) en wijziging van de beproevingszaadregeling. De bepalingen over certificering zijn nu in een apart reglement ondergebracht. Dit certificeringsreglement is inmiddels in een eerste ronde in de Adviescommissie Groentezaden besproken, maar moet nog worden vastgesteld door het bestuur. Pas wanneer het certificeringsreglement, te zamen met het eerder genoemde keuringsreglement, door de Minister van LNV is goedgekeurd (na notificatieronde in Brussel) zal de precieze datum van inwerkingtreding bekend worden.