DaimlerChrysler en Mitsubishi willen samenwerken

Datum nieuwsfeit: 29-03-2000

DaimlerChrysler en Mitsubishi tekenen intentieverklaring tot samenwerking

(29 Maart 2000)

PERSBERICHT:

- DaimlerChrysler verwerft 34% van Mitsubishi Motors Gompany (MMC)
- Versterking positie DaimlerChrysler in Azië
- Gezamenlijke productie nieuwe, kleine personenwagen bij Nedcar
- Wereldwijd gebruik netwerk debis Financial Services door Mitsubishi
DaimlerChrysler's bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp en Mitubishi Motors Company (MMC) president Katsuhiko Kawasoe hebben in Stuttgart een intentieverklaring getekend om een alliantie te vormen voor design, ontwikkeling, productie en distributie van personenwagens en bestelwagens. Het definitieve contract wordt in de komende maanden getekend.

DaimlerChrysler en MMC hebben overeenstemming bereikt over de overname van 34% van de aandelen van Mitsubishi Motors door DaimlerChrysler voor 2,1 miljard Euro. De gezamenlijke omzet en het aantal verkochte auto's van de nieuwe partners bezorgen de onderneming een plaats in de top drie van 's werelds grootste automobielproducenten.

Door de samenwerking met MMC versterkt DaimlerChrysler zijn positie in Japan en Azië. DaimlerChrysler's bestuursvoorzitter jûrgen Schrempp zegt over de samenwerking: "Mitsubishi is een ideale partner om de aanwezigheid van DaimlerChrysler in geheel Azië te vergroten. Deze alliantie is een mijlpaal voor de strategie van DaimlerChrysler in Azië."

De president van Mitsubishi Motors, Katsuhiko Kawasoe, benadrukt het belang van de overeenkomst: "Door deze samenwerking krijgen wij de beschikbaarheid over extra middelen. DaimlerChrysler zal voor de noodzakelijk schaalvergroting kunnen zorgen, wat de waarde van onze onderneming ook in de toekomst veilig stelt. Wij gaan onze activiteiten buiten Azië intensiveren, met name in Europa en Noord Amerika. Omdat Mitsubishi Motors een onafhankelijk bestuurde onderneming blijft, zijn wij in staat op vele gebieden de krachten te bundelen en te profiteren van deze samenwerking."

Mitsubishi Motors beschikt over een uitstekend distributienetwerk in heel Azië en een aantal van de hoogste marktaandelen in de regio. In de snelgroeiende markt van ASEAN- landen (Zuidoost Azië) heeft Mitsubishi Motors met 26% het hoogste marktaandeel in vergelijking tot alle concurrenten. DaimlerChrysler en Mitsubishi Motors hebben een gezamenlijk marktaandeel van circa 10,8 % in Japan en 9,4 % in de andere delen van Azië.

Jürgen Schrempp benadrukte het belang van dit partnership voor een rendabele uitbreiding van DaimlerChrysler's aandeel in de wereldmarkt voor kleine personenwagens, inclusief het merk smart. Volgens de overeenkomst gaan de twee bedrijven gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van een kleine personenwagen. Schrempp vervolgt: "De nieuwe alliantie helpt ons het merk smart in de nabije toekomst verder uit te bouwen. Het geeft ons extra toegang tot de groeiende markten in Azië, maar ook in Latijns Amerika en Oost Europa, waar DaimlerChrysler in de toekomst een optimale productmix heeft."
Over de ontwikkeling van een kleine personenwagen zei Mitsubishi Motors-president Kawasoe: "Mitsubshi's Europese fabriek Netherlands Car BV, Nedcar, wordt een 50/50 joint venture en de locatie voor de ontwikkeling en productie van onze toekomstige kleine auto voor de Europese markt, gebaseerd op een gezamenlijk platform en GDI- motortechnologie. Verder zien we een aantal mogelijkheden, met name in de ontwikkeling van nieuwe producten, motoren en milieutechnologie, waarmee wij in gezamenlijke projecten op korte termijn starten."
Volgens de intentieverklaring zijn DaimlerChrysler en Mitsubishi Motors van plan nauw samen te werken op het gebied van ontwikkeling en design, inkoop, productie en de verkoop van personenwagens en bestelwagens. Echter, de overeenkomst sluit middelgrote en zware trucks uit.
DaimlerChrysler geeft Mitsubishi Motors toegang tot zijn wereldwijde financiële netwerk. Dit maakt het voor Mitsubishi Motors mogelijk, aanvullend op zijn eigen activiteiten, financiering en leasing aan te bieden via het netwerk van debis Financial Services.
De vertegenwoordiging van DaimlerChrysler in het bestuur van Mitsubishi Motors gaat een evenredig aandeel bedragen. De nieuwe bestuursleden, die overigens nog niet zijn benoemd, nemen deel als reguliere bestuursleden. Door het verwerven van 34% van de aandelen, heeft DaimlerChrysler medezeggenschap gekregen over de besluitvorming bij Mitsubishi Motors.