Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 29-03-2000

Politiebericht Friesland: Regio 29-03-2000
Politieberichten van dinsdag 28 maart (13.00 uur) tot en met woensdag 29 maart (07.00 uur)

Harlingen: diefstal uit woning
Maandag tussen 11.40 en 11.50 uur werd ingebroken in een woning aan de F. Domela Nieuwenhuisstraat. De bewoonster verliet ongeveer 10 minuten haar woning en had de achterdeur niet op slot gedaan. Toen zij terugkwam bleek dat men uit de woning een portemonnee met bankpasjes, kleingeld en een auto- en fietssleutel had weggenomen. Bij het bankpasje was de pincode aanwezig. Toen de aangeefster, een vrouw van 33 jaar, direct daarop de bank belde om haar bankpasjes te laten blokkeren, bleek dat er met dit pasje reeds was gepind bij de pinautomaat van de bank aan de Voorstreek. De vrouw heeft aangifte gedaan

Metslawier: inbraak auto
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Balthasar Bekkerstrjitte. Door een ruit te vernielen, kon men in de auto komen. Uit de auto heeft men een versterker en twee cd`s weggenomen. De eigenaresse. Een vrouw van 21 jaar uit Metslawier, heeft aangifte gedaan.

Harlingen: diefstal vanaf schip
Van maandag op dinsdag werd een diefstal gepleegd vanaf een schip, dat ligt afgemeerd aan de Willemshaven. Het betreft hier een vistrawler van een Ierse rederij. Op het schip werden geen braaksporen aangetroffen. Van het schip werden 2 handmarifoons, een stereo-installatie, twee videorecorders en een boormachine weggenomen. De politie te water heeft de zaak in onderzoek.
Drachten: diefstal bromfiets
Dinsdag omstreeks 17.30 uur belde een 24-jarige inwoner uit Drachten, dat hij op de Leeuwerikstraat een 17-jarige jongen uit Drachten had aangehouden, die op zijn bromfiets reed. De aangever was in zijn woning toen hij de verdachte op de bromfiets voorbij zag rijden. De bromfiets was de afgelopen week bij hem gestolen en hij had hiervan aangifte gedaan. Hij is hierop achter de verdachte aangegaan en heeft hem aangehouden. Bij onderzoek bleek dat het framenummer reeds uit de bromfiets was verwijderd. De aangehouden verdachte is overgebracht naar het bureau. De verdachte verklaarde de bromfiets geruild te hebben met een kennis. De zaak is nog in onderzoek.
Akkrum: inbraak woning
Van maandag op dinsdag werd ingebroken in een woning aan de Dokter Idzerdastrjitte. Door verbreking van een raam en deur kon men de woning binnenkomen. Uit de woning werden een televisie met afstandsbediening, twee geluidsboxen, een video en kleding weggenomen. De bewoonster, een vrouw van 60 jaar, heeft aangifte gedaan.
Lemmer: rijden tijdens ontzegging
Dinsdag omstreeks 21.00 uur werd op de Sluisweg een autobestuurder gecontroleerd. De man, een 50-jarige inwoner uit Creil, bleek niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Zij rijbewijs was namelijk ongeldig verklaard. Tevens bleek dat hij nog een ontzegging van de rijbevoegdheid had tot 15 april 2000. Tegen de bestuurder is proces-verbaal opgemaakt.

Makkum: onder invloed
Dinsdag omstreeks 21.40 uur werd op de Harlingerdijk een bestuurder gecontroleerd. Zijn rijstijl was andere weggebruikers opgevallen (hij reed langzaam en slingerend) en zij hadden de politie gebeld. Het bleek dat de man, een 47-jarige inwoner uit Makkum, teveel had gedronken. Aan het bureau blies de man 1150 ug/l. Hij kreeg een rijverbod voor 15 uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd.
Gorredijk: inbraak bedrijf
Woensdag omstreeks 02.40 uur kwam er een melding binnen dat er werd ingebroken bij het bedrijf Jalmerson Continental aan de Badweg. Via verbreking van een bovenlicht is men het pand binnengekomen. In het kantoor werden de laden en kasten geopend en uit één hiervan heeft men een geldkistje weggenomen met daarin Nederlands geld en vreemde valuta. De eigenaar, een man van 32 jaar, heeft aangifte gedaan.
Bureau Voorlichting & PR: 058 - 880 8272