Verlamde Fransman loopt weer na behandeling met IBM-chip

Datum nieuwsfeit: 29-03-2000
IBM Nederland

Sta op en Loop

Marc Merger heeft een paar stappen gezet. Dat lijkt geen wereldnieuws, ware het niet dat de Fransman na een ernstig auto-ongeluk al tien jaar verlamd is.
Een wonder dan? Nee, een medische doorbraak waarin een IBM-chip een essentiële rol speelt. De chip is in de ruggengraat van Marc Merger ingebracht en verzendt elektrische signalen naar elektrodes die op hun beurt bepaalde beenspieren prikkelen en laten samentrekken. De chips en de elektrodes worden aangestuurd door speciale software die aan de individuele patiënt is aangepast. Uiteindelijk zal deze ontwikkeling ertoe moeten leiden dat een patiënt zelf de software kan regelen (bijvoorbeeld via een speciale wandelstok) om een deel van zijn of haar onafhankelijkheid te heroveren. Maar zo ver is het nog lang niet.
Marc Merger is een van de zes verlamde patiënten in het kader van het EU-programma Stand Up And Walk (SUAW). De doelgroep bestaat uit paraplegische patiënten bij wie de onderste ledematen zijn verlamd doordat de zenuwen in de ruggengraat zijn doorgesneden. Tot nu toe waren deze patiënten tot de rolstoel veroordeeld. Overigens wordt niet verwacht dat de patiënten een volledig herstel kunnen maken. Maar wel zijn de resultaten tot nu toe bijzonder positief - de eerste stappen werden al gezet binnen een maand na het aanbrengen van de chip.

Het SUAW-project staat onder leiding van de Europese Commissie en verschillende partijen uit de zorgsector en het bedrijfsleven werken hierin nauw samen. IBM is vertegenwoordigd door het lab in Corbeil-Essonnes in Frankrijk, waar de SUAW-chip is ontwikkeld. De chip die 3,9 bij 4,5 mm meet, wordt onder de huid aangebracht om signalen naar spieren te kunnen versturen. Daartoe bevat de SUAW-chip meer dan tienduizend transistors en drie convertors.