Milieuclub en reder starten test gifvrije scheepsverf

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

Persaankondiging
30 maart 2000

Milieuclub en reder starten test geheel gifvrije scheepsverf Coaster in het dok, volgende week begin praktijktest

Milieuorganisatie De Noordzee (i.s.m. met
Waterpakt*) start met Rederij Wagenborg
een unieke test met geheel gifvrije verf voor zeeschepen. TBT-houdende verf is al jaren in opspraak vanwege de hormoonverstorende werking. Komende week worden in een Amsterdamse scheepswerf op het 140 meter lange schip CGM Sinnamary drie proefvlakken met een alternatieve coating aangebracht. Exacte tijdstip van de test wordt nader bekend gemaakt.
Activiteit:             Start
test met toelichting door o.a. technisch adviseur rederij
Wagenborg (ir. L. Schellekens) en projectleider E. Leemans van Stichting De Noordzee.

Plaats:         Amsterdam-Noord,
Scheepswerf Shipdock, Vasumweg131,

Amsterdam (afslag ringweg Oostzanerwerf). Het schip ligt in het droogdok, hier zijn audio/visuele opnamen mogelijk.

Datum en
tijdstip:      Afhankelijk
van de noodzakelijke werkzaamheden aan het schip,

ergens tussen dinsdag 4 april en vrijdag 7 april 2000.

Waterpakt en De Noordzee streven al jaren naar een geheel gifvrij alternatief voor aangroeiwerende verven, waarin het bestrijdingsmiddel TBT (trybultin) nu nog de meest giftige component is. In 2003 wordt deze stof verboden omdat deze o.a. leidt tot verstoring van geslachtshormonen bij zeeorganismen. Een alternatief is verf met koper maar ook daarin zijn bestrijdingsmiddelen verwerkt.

De Noordzee en Waterpakt zijn er in geslaagd een samenwerking tot stand te brengen met rederij Wagenborg, drie verfleveranciers, TNO, het ministerie VenW en een bedrijf dat schepen reinigt. Gezamenlijk zoeken zij naar een alternatieve verf zonder biociden of koper. De verwachting is dat deze praktijktest op een zeeschip de ontwikkeling en toepassing van gifvrije verven zal versnellen. Over een half jaar, na het ‘aangroeiseizoen’ wordt de CGM Sinnamary geïnspecteerd en wordt de aangroei verwijderd en onderzocht.

- Geïnteresseerde media wordt gevraagd zich op te geven bij stichting De Noordzee,
Michel Langendijk (030 - 2340016). U wordt dan tijdig op de hoogte gebracht van de datum.

- Informatie over aangroeiwerende verven en de test bij Eelco Leemans (projectleider Antifouling), (030 - 2340016).

Waterpakt is een samenwerkingsverband van de Waddenvereniging, Reinwater, Stichting De Noordzee en de Vereniging tot behoud van het IJsselmeer

Stichting De Noordzee, Drieharingstraat 25, 3511 BH  Utrecht
tel: 030 - 2340016, fax: 2302830 email: (info@noordzee.nl)
Stichting De Noordzee / North Sea Foundation