Winst NAGRON stijgt in 1999 met 22%

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

WINST NAGRON STIJGT IN 1999 MET 22%

Het netto resultaat van NAGRON Nationaal Grondbezit N.V. is in 1999 met 22% gestegen tot ¬ 21,5 miljoen tegenover ¬ 17,6 miljoen in 1998. Dit correspondeert met een winst per aandeel van ¬ 2,91 ofwel 18% hoger dan het voorgaande jaar.

De gunstige ontwikkeling van de economie in Nederland en de daarmee samenhangende sterke woningmarkt waren de belangrijkste elementen voor de goede winstontwikkeling. Het bedrijfsresultaat nam toe met 19% tot ¬ 38,9 miljoen; hiervan werd ¬ 32,6 miljoen behaald met de vastgoedactiviteiten. In 1999 bedroeg het rendement op geïnvesteerd vermogen van de vastgoedactiviteiten 16,2% tegenover 14,4% het jaar ervoor. De onroerendgoedportefeuille, die voor 92% uit woningen bestaat, nam toe van ¬ 248 miljoen tot ¬ 282 miljoen.

Evenals vorig jaar verbeterden de resultaten van Aanneming-Maatschappij Panagro en NAGRON Vastgoed Zuid substantieel.

De handelsactiviteiten genereerden met een bedrijfsresultaat van ¬ 6,3 miljoen een rendement van 17,2% op geïnvesteerd vermogen (in 1998 eveneens 17,2%).

De handelsgroep Staalkabel-, Hijs- en Heftechniek boekte wederom goede resultaten ondanks de geringe groei van de markten waarin deze groep actief is.

Etablissements Dejond (België) en het begin 1999 overgenomen Masterfix Products leverden een goede bijdrage aan het resultaat met de productie van, en handel in mechanische bevestigingssystemen en toebehorend gereedschap.

De handelsgroep Metaalketen, die actief is op het gebied van non-ferro metalen en metaalproducten had in 1999 te kampen met moeilijke marktomstandigheden, met name bij de standaardproducten. Daarentegen werden goede resultaten behaald met speciale producten met hoge toegevoegde waarde, zoals bijvoorbeeld de productgroep geperforeerde materialen.

Voorgesteld wordt het dividend te verhogen en vast te stellen op ¬ 1,20 per aandeel (in 1998: ¬ 1,04), naar keuze geheel in contanten of in gewone aandelen ten laste van de belastingvrije agioreserve of desgewenst ten laste van de overige reserves. De koers van uitgifte van deze aandelen zal bekend gemaakt worden op 1 mei 2000 (vóór beurs).

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders wordt gehouden op donderdag 11 mei 2000.

We zien ook 2000 met vertrouwen tegemoet en verwachten op basis van de huidige inzichten dat het resultaat van de onderneming opnieuw zal stijgen, zij het wellicht in bescheidener mate dan de afgelopen jaren.

Het jaarverslag 1999 zal medio april verschijnen.

's Gravenhage, 30 maart 2000 Raad van Bestuur

KERNCIJFERS

1999 1998

(Bedragen x ¬ miljoen)

Netto resultaat 21,5 17,6

Bedrijfsresultaat 38,9 32,7
waarvan: vastgoed 32,6 26,5
handel 6,3 6,2

Cashflow 25,7 20,5
Lonen, salarissen en sociale lasten 26,2 25,5 Netto bedrijfsopbrengsten 234,2 222,7

Geplaatst kapitaal 8,4 8,1
Eigen vermogen (na winstverdeling) 127,6 113,4 Aansprakelijk vermogen 145,8 131,5
Rentedragende schulden 119,8 114,4
Liquide middelen 8,2 6,3
Onroerendgoedportefeuille 281,6 247,8
Gegevens per aandeel (x ¬ 1)
Netto resultaat 2,91 2,46
Dividend 1,20 1,04
Cashflow 3,47 2,86
Eigen vermogen 17,26 15,83

Aantal uitstaande aandelen 7.396.865 7.163.215

Voor nadere informatie:
S. Molkenboer, voorzitter Raad van Bestuur NAGRON Nationaal Grondbezit N.V., telefoonnummer: 070-351.50.00, e-mail: (info@nagron.nl).