Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Hoogste punt garage Kennedy Business Center Eindhoven

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Gemeente Eindhoven


Persbericht: 30 maart 2000, no. 17

Hoogste punt parkeergarage Kennedy Business Center bereikt

Deze week is gestart met de aanleg van een ondergrondse 'snelweg' de Cityring in Eindhoven. Tot eind mei worden over een lengte van 18 kilometer buizen in de grond gelegd, die bestemd zijn voor telecommunicatiediensten. Het gebied waar in eerste instantie wordt gewerkt, is het centrum binnen de Ring. Het totale aantal buizen dat de grond in gaat varieert per tracé van 20 tot 48 stuks. Eindhoven is blij met deze ontwikkelingen omdat nu voorzieningen getroffen worden voor hoogwaardige technologie op het gebied van data- en spraakverkeer.

Liberalisering van de telecommunicatiewet heeft tot gevolg dat het aantal telecommunicatiediensten enorm is toegenomen; net als de graafgerechtigden. Op dit moment telt Nederland 18 bedrijven die telecommunicatiediensten mogen aanbieden en kabels mogen leggen. Zonder integrale afstemming ontstaat zeker chaos: zowel in de grond door de vele kabels en leidingen, als erboven vanwege telkens nieuwe graafwerkzaamheden in dezelfde wegen.

De gemeente Eindhoven heeft het initiatief genomen om tijdig samen met de telecommunicatiebedrijven naar een oplossing te zoeken. Het resultaat is dat de plannen van 7 bedrijven, voor de aanleg van een eigen ringnet, op elkaar zijn afgestemd en er nu een gezamenlijk plan is.

De overlast wordt zo tot een minimum beperkt omdat er slechts één keer gegraven en herstraat wordt. Ook in de toekomst zal het graafwerk beperkt blijven: de nieuwe buizen hebben een behoorlijke overcapaciteit. Niet alle buizen worden nu al volledig gevuld met glasvezelkabels. Later kunnen die er nog 'ingeblazen' worden.

Nieuwe partijen die in de toekomst een netwerk willen aanleggen kunnen gebruik maken van de buizen die nu aangelegd worden. Door de snelle ontwikkelingen in deze techniek kan niet exact worden aangegeven hoelang de huidige capaciteit voldoet. De zeven bedrijven die de Cityring aanleggen, verwachten dat er de eerste jaren ruim voldoende capaciteit aanwezig is. De buizen worden voornamelijk in de trottoirs aangelegd, zodat het auto- en fietsverkeer weinig hinder van de werkzaamheden ondervindt. Op een aantal plaatsen zal in ventwegen gegraven moeten worden. Waar de buizen het wegennet kruisen zal zoveel mogelijk geboord worden zodat de straat niet open hoeft. Om snel te werken en daardoor de overlast te beperken wordt er op de meeste tracés van 's ochtends 7 uur tot uiterlijk 10 uur 's avonds gewerkt. Ook op de zaterdagmorgen kunnen werkzaamheden plaats vinden. Op deze manier kan tot zo'n 500 meter per dag aangelegd worden. Nadat de Cityring aangelegd is, komen ook de bedrijventerreinen aan de beurt.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie