Werkbezoek statencommissie aan Alkmaardermeer

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

PERSBERICHT, dinsdag 28 maart 2000

Fietsen in Geestmerambacht en varen op Alkmaardermeer

De statencommissie OOPO (Openluchtrecreatie, Onderwijs Personeel en Organisatie brengt donderdag 30 maart a.s. een werkbezoek aan de recreatieschappen Geestmerambacht en Alkmaarder- en Uitgeestermeer. In Geestmerambacht wordt gesproken over de druk die de stedelijke ontwikkeling van het HAL- gebied uitoefent op het recreatiegebied Geestmerambacht en de Kleimeer met alle gevolgen van dien. Er blijkt duidelijk behoefte te bestaan aan meer mogelijkheiden voor vrijetijdsbesteding in de natuur en uitbreiding van het recreatiegebied is dan ook een onderwerp waarover de statenleden worden geinformeerd.
In Alkmaar krijgen de leden van de commissie OOPO een toelichting op de plannen van de stichting Industrieel Erfgoedpark De Hoop. Deze stichting wil nabij het oeverpark `Zwaansmeer' een 2,5 ha groot gebied inrichten met o.a. een werkschuur, bezoekerscentrum, restaurant , ambachtshuis en een houtzager (het pre-industrile werktuig dat in 1592 werd uitgevonden door de Uitgeester Cornelis Corneliszoon). Aan de provincie is hiervoor een subsidie van 1,6 miljoen gevraagd.

Programma
09.45 u ontvangst in het dienstgebouw van het recreatiegebied Geestmerambacht, Klaregroetweg 1 in Scharwoude. 10.00 u toelichting op het gebied door de locatiemanager J. de Boer en op de toekomstige uitbreidingen door de heer W. de Vries. 10.15 u rondrit per fiets in het gebied.
12.00 u lunch in restaurant Molengroet, nabij het dienstgebouw. 13.00 u vertrek naar het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer.
13.30 u toelichting in het dienstgebouw , Lagendijk 33 Uitgeest, op de plannen van de schichting Industrieel Erfgoedpark De Hoop door de heer W.Dobber
15.00 u rondvaart over het Uitgeestermeer
16.30 u einde werkbezoek.

* Inlichtingen: Marjan Hoenson, tel (023) 514 41 18