Siemens en Van Essen introduceren Water-Data-Systeem

AXX 0300.070 nl

Den Haag, donderdag 30 maart 2000

Siemens en Van Essen introduceren geautomatiseerd Water-Data-Systeem

Siemens Nederland N.V. uit Den Haag en Van Essen Technology B.V. uit Delft hebben op de World Water Fair een geautomatiseerd Water-Data-Systeem geïntroduceerd. Dit gezamenlijk ontwikkelde en door Siemens op de markt gebrachte systeem maakt het mogelijk de kwantiteit en de kwaliteit van het oppervlakte-, riool- en grondwater te meten, waarna de gegevens draadloos worden doorgezonden.

Het project Waterstad 2000 is het eerste dat met deze nieuwe technologie van start gaat. Rond (de Nederlandse stad) Delft worden honderden sensoren in de polders geplaatst, die het grondwater meten en de resultaten draadloos doorseinen naar een centrale database. Vanuit deze database worden de gegevens via internet aangeboden aan de gebruiker, in dit geval het Hoogheemraadschap, die deze gegevens interpreteert en haar maatregelen treft.

Groot voordeel van het Siemens Water-Data-Systeem is niet alleen dat de tot nu toe handmatige en daardoor vaak onnauwkeurige metingen tot het verleden behoren, maar ook dat de waterkwantiteit en -kwaliteit zo vaak als nodig gemeten kan worden. Hetgeen vooral bij dreigende calamiteiten van doorslaggevend belang kan zijn. Aangezien het geautomatiseerde Water-Data-Systeem draadloos werkt, de sensoren in het veld geen stroomvoorziening van buitenaf nodig hebben en daardoor onderhoud tot een minimum wordt beperkt, kan het onder vrijwel alle geografische omstandigheden worden toegepast. Zowel op het platteland als in bebouwde omgeving.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
Siemens divisie Industriële Installaties en Energie-opwekking, tel. (070) 333 3242

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Bernard H. Bos,
tel. (070) 333.2325