MMBase web publishing software Open Source verkrijgbaar

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

MMBase, VPRO's web publishing software, Open Source verkrijgbaar

Hilversum, 30 maart 2000 - MMBase, de web publishing software van de VPRO, is vanaf 3 april Open Source beschikbaar. De VPRO maakt al ruim 2 jaar met behulp van MMBase haar eigen website (www.vpro.nl) en realiseert jaarlijks grote multimediaprojecten zoals de live internetverslaggeving vanaf Pinkpop. Na jaren van ontwikkeling door het team van VPRO Digitaal, geeft de omroep de software nu vrij zodat iedere organisatie met voldoende technische en conceptuele kennis er gebruik van kan maken. De afgelopen 9 maanden is MMBase in samenwerking met Sun Microsystems, XS4ALL, De Digitale Stad en de NOS voorbereid voor het Open Source traject.

Met behulp van MMBase kunnen interaction designers geavanceerde multimedia websites creeren. Het toevoegen en bijhouden van de inhoud van deze websites is bijzonder eenvoudig. Om het programma te installeren is gedetailleerde kennis van web servers en databases nodig.

MMBase is een in Java geschreven content management systeem, door de VPRO ontworpen voor het publiceren van tekst, afbeeldingen, audio en video via digitale media, zoals het Web, e-mail, SMS of WAP. Omdat de inhoud, de vormgeving en de techniek volledig zijn gescheiden, is het programma breed inzetbaar. Het is getest op verscheidene computer platforms, en kan overweg met verschillende databases en web servers.

Het door de VPRO ontwikkelde programma is de afgelopen drie jaar uitgegroeid tot een flexibel en betrouwbaar publishing systeem. Tijdens het Pinkpop festival in 1999 bijvoorbeeld verwerkte het 5,1 miljoen hits per dag. Tijdens het festival publiceerde de VPRO in een periode van drie dagen onder andere recensies van alle Pinkpop bands, honderden afbeeldingen, tientallen sfeerverslagen, audioverslagen en concertcompilaties op de site. De omroep gebruikt MMBase ook om radioprogramma's automatisch op te nemen, te digitaliseren en te publiceren op haar websites. Het systeem verwerkt op deze manier meer dan 100 gigabyte ruwe audio per week. Daarnaast hebben circa 80 VPRO medewerkers via een 'editor' interface direct toegang tot de inhoud van de VPRO web sites, en voegen daar dagelijks inhoud aan hun eigen programmasites toe.

Door MMBase als Open Source software te verspreiden, creëert de VPRO een gemeenschap van ontwikkelaars die waakt over de robuustheid van het programma door het op verschillende platforms te testen, en die - door gezamenlijk aan MMBase te programmeren - ervoor zorgt dat het programma inspeelt op de laatste technische ontwikkelingen. Uitgebreide documentatie is te vinden op de website: www.mmbase.org.

Sun Microsystems

Sun Microsystems, opgericht in 1982, heeft met haar unieke visie 'The Network Is The Computer' een positie als marktleider veroverd op het gebied van hardware, software en diensten. De diensten richten zich op het realiseren van bedrijfsomvattende intranetten en het uitbreiden van de mogelijkheden van Internet. Sun behaalde een jaaromzet van $ 13 miljard, en heeft kantoren in meer dan 170 landen. Op www.sun.nl is meer informatie over het bedrijf beschikbaar.

PR Contact:

Jeanette Verstappen