Definitieve jaarcijfers 1999 DHV Groep

raad van bestuur

Winststijging van 26%. Versterking positie in West-Nederland door intentie tot overname ingenieursbureau IBZH in Den Haag.

Amersfoort, 30 maart 2000

De DHV Groep sluit 1999 af met een omzet van EUR 236 miljoen (+2%) en een nettowinst van EUR 7,8 miljoen. Een stijging van 26% ten opzichte van 1998. Het bedrijfsresultaat steeg in 1999 tot EUR 12,8 miljoen, ten opzichte van EUR 10,9 miljoen in 1998.
De toegevoegde waarde laat een stijging zien van 9,8% tot EUR 180 miljoen.

De verbetering in resultaten is voornamelijk tot stand gekomen door een sterke groei van de transport-, infrastructuur- en wateractiviteiten in Nederland en Portugal.

Versterking strategisch netwerk

De DHV Groep heeft in 1999 haar strategisch netwerk verder uitgebouwd door o.a.: intensivering van de alliantie met het Britse Halcrow (waaronder de oprichting van DHT Rail); de opvoering van het belang van DHV in FBO in Portugal tot 100%, waarbij de naam van de Portugese holding is gewijzigd in DHV SGPS.
Om in te kunnen spelen op de toenemende behoefte aan procesmanagement bij publiek-private samenwerkingsprojecten, heeft DHV haar dienstverlening op het gebied van management consultancy verder uitgebreid. De groepsbrede business unit DHV Management Consultants is behalve in Nederland en Portugal, nu ook actief in Spanje en Zuid-Afrika. Enkele bijzondere projecten:

* Projectbeheer Dhaka Urban Transport waarbij oplossingen worden gezocht voor de verkeersproblematiek van de hoofdstad van Bangladesh;

* Integraal basisontwerp, projectmanagement, standaardisatie van gebouwen en installaties voor het internationale bedrijf Global Crossing in het kader van de aanleg van een glasvezelnetwerk in Europa;

* Beheerskwaliteitsplan Openbare Ruimte voor Vinexlocatie Vathorst in Amersfoort.

Intentie tot overname Raadgevend Ingenieursbureau IBZH van de Provincie Zuid-Holland

Op 30 maart 2000 is een intentieverklaring getekend voor een gefaseerde overname van Raadgevend Ingenieursbureau IBZH (voormalig Ingenieursbureau Zuid-Holland) in Den Haag.

De voorgenomen overname past in de strategie van DHV om haar positie op de provinciale en gemeentelijke markt in West-Nederland te versterken. De gezamenlijke combinatie zou een versterking betekenen bij de aanpak van multidisciplinaire complexe projecten en daarmee een toegevoegde waarde vormen voor de opdrachtgevers in Zuid-Holland. IBZH is momenteel volledig eigendom van de Provincie Zuid-Holland. Om de continuïteit te waarborgen komt een gedeelte van de aandelen - voor een overgangsperiode van drie jaar - in het bezit van het huidige management van IBZH. In 2003 wordt DHV 100% eigenaar.

Het reeds in 1996 verzelfstandigde IBZH biedt een breed pakket aan diensten op het gebied van verkeer en vervoer, infrastructurele voorzieningen en waterbouw. Belangrijkste opdrachtgevers zijn het rijk, provincies, gemeenten en waterschappen. IBZH heeft ca. 100 medewerkers.

Overige speerpunten van beleid

Met een duidelijke autonome groei in toegevoegde waarde en winst, alsmede een sterkere groei door middel van acquisities, streeft DHV naar een vooraanstaande positie als Europees advies- en ingenieursbureau. Dit hoopt zij mede te realiseren door als groep een erkend partner te zijn voor de toenemende projectenstroom in het publiek-private spectrum. De ruime ervaring van DHV met zowel de publieke als private sector, gecombineerd met de kern-competenties op het gebied van het conceptueel ontwerp - hetgeen steeds vaker een cruciale rol speelt in complexe besluitvormings-pocessen - biedt hiertoe goede kansen.

Als antwoord op de toenemende globalisering en het belang van permanente lokale aanwezigheid, behoudt de versterking van het strategisch en geografisch netwerk een hoge prioriteit. Zowel extern als intern. Doel is het wereldwijd onderhouden van duurzame relaties met klanten, partners en medewerkers. Dit betekent extra investeringen in relatie- en accountmanagement, HRM en kennismanagement.

Door deze inzet, alsmede de getoonde stabiliteit en flexibiliteit in het verleden, ziet de DHV Groep de toekomstige marktontwikkelingen met vertrouwen tegemoet.