SP wil parlementair onderzoek naar integratiebeleid

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

SP

SP wil parlementair onderzoek integratiebeleid

Den Haag, 30 maart 2000

De SP-fractie heeft de Tweede Kamer vandaag voorgesteld een parlementair onderzoek in te stellen naar de effecten van het minderheden-integratiebeleid. Het is tijd om te erkennen dat het beleid tot nu toe niet geleid heeft tot gelijke kansen voor allochtonen, en dus mislukt is. Het parlementair onderzoek moet leiden tot concrete suggesties voor een beter beleid.
'De Tweede Kamer moet haar verantwoordelijkheid nemen en na gedegen onderzoek komen met samenhangende voorstellen die er toe leiden dat allochtonen zichzelf uit het moeras kunnen optrekken en volwaardig kunnen participeren', aldus fractievoorzitter Marijnissen.
Allochtonen zijn relatief oververtegenwoordigd in de armoede- en werkloosheidsstatistieken. Allochtone kinderen staan al lang en blijven op achterstand in het onderwijs. Relatief veel allochtone jongeren verlaten de school zonder diploma en allochtone jongeren komen relatief vaker in de criminaliteit terecht. Over de verontrustende positie van veel allochtonen is de afgelopen maanden weer een maatschappelijke discussie op gang gekomen. In de politiek bleef het echter angstvallig stil. De SP wil daar nu verandering in brengen.
Een van de kenmerkende aspecten van de aanpak door de Tweede Kamer tot nu toe is de verkokerde wijze waarop dat gebeurt. Dat leidt ertoe dat de oorzaken van de problemen vrijwel altijd onbesproken blijven. Een allesomvattend parlementair onderzoek kan inzichten en concrete beleidssuggesties opleveren die wel onderlinge samenhang vertonen en tot succes kunnen leiden.
'Het integratiebeleid bestaat nu te veel uit losse eindjes. Willen we komen tot een echte aanpak dan moeten de verschillende touwtjes aan elkaar geknoopt worden, zodat er een touw ontstaat waarmee allochtonen zichzelf uit het moeras kunnen optrekken', aldus Marijnissen.
Voor meer info: Jan Marijnissen 070 3183044, 06 51212339

30 mrt 00 09:21