Politieberichten Friesland/Leeuwarden

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

Politiebericht Friesland: Leeuwarden 30-03-2000 Politieberichten van woensdag 29 maart (13.00 uur) tot en met donderdag 30 maart (07.00 uur)

Leeuwarden: aanrijding met gewonde
Woensdag omstreeks 14.10 uur vond op de Jachthavenlaan een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder, een man van 76 jaar uit Leeuwarden, is waarschijnlijk in de auto onwel geworden. Op de Schouwstraat heeft hij eerst een lantaarnpaal en markeringspaal geraakt, is doorgereden en op de Jachthavenlaan botste hij tegen een boom. De bestuurder zat bekneld in zijn auto en is door de brandweer uit de auto gehaald en overgebracht naar het MCL-Zuid. Zijn vrouw, 76 jaar, die bij hem in de auto zat, raakte gewond en is ook naar het MCL-Zuid gebracht. De auto van het echtpaar werd totaal vernield.

Leeuwarden: man geboeid aangetroffen
Omstreeks 19.00 uur kwam bij de meldkamer van de politie Friesland een melding binnen dat op de Nieuwekade een man gewond in een woning zou liggen. Het slachtoffer was door twee kennissen aangetroffen, die bij hem aan de deur kwamen. Toen de deur niet werd geopend en zij `vreemde geluiden` achter de deur hoorden, hebben zij de deur opengebroken en troffen zij de man geboeid aan, waarna de politie werd gebeld. De man, een 41-jarige Leeuwarder, werd in de hal van zijn woning aangetroffen, geboeid aan handen en voeten. Ook zijn mond was afgeplakt. In de woning waren vernielingen aangericht. Door het ambulancepersoneel werden geen verwondingen bij het slachtoffer geconstateerd. De recherche heeft de zaak in onderzoek.

Leeuwarden: inbraak heterdaad
Woensdag tussen 20.20 en 20.25 uur werd ingebroken in Club Cinema aan de Nieuwestad. De bedrijfsleider, een man van 25 jaar uit Leeuwarden, liep omstreeks bovengenoemde tijd door de steeg en hoort en ziet dat de zijdeur van de Cinema van binnenuit werd geopend. Er kwamen twee mannen uit. De bedrijfsleider loopt op hen toe, waarna de beide mannen het op een lopen zetten. Zij rennen alle twee een andere kant op. Hij achtervolgt een en weet deze jongeman aan te houden op de Nieuwestad. De inmiddels gewaarschuwde politie neemt de verdachte over en hij wordt overgebracht naar het bureau. Op de Oldegalileen zegt de verdachte ineens: `Daar loopt mijn maat`. Hierop wordt deze jongeman ook aangehouden. De beide verdachten, 15 jaar, zijn afkomstig uit Leeuwarden. Voor zover kon worden nagegaan, werd er bij de Cinema niets ontvreemd.

Leeuwarden: inbraak woning
Woensdag tussen 19.00 en 22.15 uur werd ingebroken in een woning aan de Begoniastraat. De ruit van een balkondeur werd vernield. Uit de woning werd wat klein geld en een videorecorder weggenomen. De bewoonster, een vrouw van 41 jaar uit Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272