Chrysler PT Cruiser straks leverbaar in Europa

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000
30 maart 2000

Chrysler PT Cruiser komt naar Europa

De Chrysler PT Cruiser wordt deze zomer ook in Europa leverbaar. Met deze auto toont het Amerikaanse merk wederom aan toonaangevend te zijn op het gebied van styling en engineering. De PT Cruiser biedt de veelzijdigheid van een gezinsauto en een zeer markante stilering. Weinig autos wisten de laatste jaren zoveel emotie en passie te genereren bij de pers, de consument en de autoindustrie. De stoere en stijlvolle PT Cruiser zal ook in Europa de aandacht op zich vestigen. Hij wijkt in alles af van zijn concurrenten en vormt voor een breder publiek een opwindend argument om Chrysler te gaan rijden.
De PT Cruiser is gebaseerd op de tweedeurs Chrysler Pronto Cruizer die in 1998 in Genève werd onthuld. De belangstelling voor deze concept car bleek wereldwijd. In Noord-Amerika werd met de PT Cruiser een geheel nieuw marktsegment gecreëerd. Dat deed het merk eerder al met Jeep® (Sport-Utility Vehicle) en de Chrysler Voyager (Multi-Purpose Vehicle). Vanaf komende zomer biedt Chrysler nu ook Europese autokopers een nieuwe kijk op vormgeving en imago.

Design exterieur
De letters PT staan voor Personal Transport en weerspiegelen de flexibiliteit en veelzijdigheid van de PT Cruiser voor zijn gebruikers. Voor het ontwerp werden stijlelementen van Amerikaanse klassiekers met een frisse dosis vernieuwing geïnterpreteerd. Deze mengeling van hedendaagse en nostalgische details geeft de auto een unieke uitstraling.

Behalve in de Verenigde Staten werd veel van het onderzoeks- en ontwikkelingswerk ook verricht in Europa, met name in Frankrijk, Duitsland, Italië en Groot-Brittannië. De PT Cruiser wordt gebouwd in de Mexicaanse DaimlerChrysler-vestiging in Toluca en komt vanaf dit voorjaar in meer dan veertig landen op de markt. Potentiële kopers zijn naar verwachting vooral personen die een voortrekkersrol vervullen op het gebied van styling, onafhankelijk en avontuurlijk van aard zijn, zich willen onderscheiden van de massa en graag van de nieuwste technologie profiteren.

Een belangrijk uitgangspunt van de fabrikant was dat de auto voldoende compact moest zijn om in zoveel mogelijk markten aan te slaan, maar hij moest wel de interieurruimte en functionaliteit bieden van een grotere auto. Door zijn lengte van 4.288 mm is de PT Cruiser even compact en wendbaar als een kleine auto, terwijl zijn interieurvolume van 3,4 m³ niet onder doet voor dat van een volwaardige sedan. De wijd openslaande portieren en achterklep, de in delen neerklapbare achterbank en de opbergvakken onder de stoelen dragen bij aan de veelzijdigheid.

Het in ontwerperskringen gehanteerde vorm volgt functie leidde in de PT Cruiser tot een nieuwe standaard waarin emotionele en rationele koperswensen worden verenigd. Volgens Bryan Nesbitt, verantwoordelijk voor het uiterlijk van de PT Cruiser, roept de jongste Chrysler haat-liefde reacties op. De combinatie van klassieke en hedendaagse details maakt de nieuwkomer aantrekkelijk voor een scala van autokopers.

De unieke proporties van de spatborden, de oplopende daklijn en hoge taille, geaccentueerd door de in elkaar overvloeiende zijramen en zwarte B- en C-stijlen, geven de PT Cruiser zijn opvallende, krachtige profiel. De grote spatborden herinneren aan klassieke Amerikaanse autos uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Ook de wijde dorpels zijn een moderne interpretatie van de treeplanken die destijds in de mode waren. De daklijn loopt zowel om esthetische als praktische redenen naar achteren op. Dit geeft de auto een hot rod uiterlijk, en zorgt tevens voor meer hoofdruimte voor de achterpassagiers en voor meer laadruimte.

De carrosserie neigt vanaf de wielen en spatborden naar binnen toe. Hierdoor lijken de wielen nog meer op de hoeken te staan, een opstelling die bijdraagt aan de koersvastheid en het uitstekende weggedrag van de PT Cruiser. De spatborden staan strakgespannen om de wielen en vloeien weg van de motorkap. Hierdoor ogen de wielen groter, terwijl de spatborden lager en breder lijken. De koplampen staan zo dicht mogelijk op de voorwielen, waardoor de overhang vóór beperkt gehouden kon worden en de wagen kleiner lijkt. De assertief vormgegeven koplampen en grille verlenen de PT Cruiser een krachtdadige aanblik.

Door de schuin aflopende achterzijde suggereert de auto zelfs stilstaand al een voorwaartse beweging. De kogelvormige achterlichten zijn weer een verwijzing naar het rijke Amerikaanse automobielverleden. Het gevleugelde Chrysler-logo siert zowel de voor- als achterzijde. Achterin is in de badge bovendien de handgreep voor de achterklep geïntegreerd.

Interieur
Natuurlijk zal in eerste instantie vooral het uiterlijk van de PT Cruiser worden opgemerkt, maar het is de ongekende functionaliteit van het interieur die de doorslag geeft. Zo kan de auto dankzij de neerklapbare, uitneembare achterzittingen in luttele tellen van een vijfzitter tot een eenzitter worden getransformeerd. Er zijn meer dan 25 configuraties mogelijk, waardoor de aanduiding Personalised Transport nog meer aan betekenis wint.

Al in een vroeg stadium werd duidelijk dat een ruim en veelzijdig interieur van groot belang was voor de koper. Dankzij een gemodificeerd Watt-stangenstelsel konden de wielkasten verder naar buiten worden geplaatst waardoor er meer binnenruimte ontstond.

In het interieur werd gestreefd naar flexibiliteit van belading. De aloude plunjezak diende de ontwerpers tot voorbeeld. Bij een plunjezak heeft de gebruiker immers de controle over de hoeveelheid en de indeling van de mee te nemen bagage. In de PT Cruiser bepaalt de gebruiker wat hij meeneemt en hoe hij dit vervoert.

Met gebruikmaking van virtual reality technologie konden de ontwerpers experimenteren met de plaatsing van bijvoorbeeld raamstijlen en instrumenten, schakelaars, versnellingspook en armsteunen. Zodoende werd een optimaal zicht naar buiten en een uitstekende ergonomie van de bedieningselementen bereikt. Deze 3D-computertechnologie gaf niet alleen een goed beeld van de interactie tussen mens en auto nog voordat deze daadwerkelijk was gebouwd, maar leidde bovendien tot een besparing van tijd en geld.

De standaarduitrusting is ongewoon rijk voor een auto in deze prijsklasse. Alle uitvoeringen zijn onder andere voorzien van een in hoogte verstelbare stuurkolom, airbags voor bestuurder en passagier en zijairbags voorin, zes luidsprekers, quad-halogeen koplampen, twee elektrisch verstelbare, verwarmbare en wegklapbare buitenspiegels en een ruitenwisser en wis-/wassysteem achter.

Een greep uit de vele voorzieningen die het interieur van de PT Cruiser zo bijzonder maken: grote opbergvakken met doorkijkvensters in de voor- en achterportieren, een multifunctionele opbergruimte in het linker zijpaneel, een opberglade onder de rechter voorstoel, opbergnetten aan de achterkant van de voorstoelrugleuning, vier bekerhouders, een muntkoker en ventilatieopeningen in de middenconsole.

Voorin beschikken de inzittenden over de hoofd- en beenruimte van een limousine, terwijl ook in de breedte uitzonderlijk veel ruimte voorhanden is. De zitpositie geeft bovendien goed zicht op de weg. De plaatsing van instrumentenpaneel, stuurwiel, pedalen en stoelen biedt de inzittenden optimale ergonomie.

De rugleuning van de voorstoelen is voorzien van in vier standen verstelbare hoofdsteunen en kan naar achteren worden geklapt. Beide stoelen zijn volledig verstelbaar, bij de bestuurdersstoel geschiedt dit elektrisch.
Op de achterzittingen kunnen nog personen langer dan 1,83 m plaatsnemen. De grote achterportieren slaan open tot een ongebruikelijk wijde hoek van 74 graden, waardoor het in- en uitstappen, of verwijderen van een of beide achterzittingen, vereenvoudigd wordt. Ook bij het eventueel beladen via de achterportieren wordt het voordeel van een grote deuropening merkbaar.
Beide achterzittingen zijn voorzien van een handgreep en wieltjes om het uitnemen te vergemakkelijken. De bevestigingen zijn als snelkoppeling uitgevoerd en vereisen geen gereedschap. Wanneer de achterzittingen worden verwijderd, ontstaat een laadruimte van 1,82 m³ inhoud. De laadvloer is 1,07 m breed tussen de wielkasten en 1,52 m diep. Ten behoeve van het beladingsgemak meet de achterklepopening 85 cm in de hoogte en 101 cm in de breedte, terwijl de tildrempel zich slechts 63,2 cm boven de grond bevindt.

De achterbank kan niet alleen worden uitgenomen, maar is ook in twee delen neerklapbaar in een verhouding 65/35. Bovendien kan de voorste passagiersstoel naar voren worden geklapt, waardoor een tafeltje ontstaat. Op deze wijze kunnen tevens voorwerpen van maximaal 2,44 m lengte worden vervoerd zonder dat de achterklep geopend hoeft te blijven.

De diversiteit van het interieur wordt nog vergroot door een hoedenplank die in vier standen bevestigd, of desgewenst verwijderd, kan worden. Ook kan de hoedenplank door de achterklepopening naar buiten worden geklapt om als tafel te dienen.