Rabobank gebruikt milieuvriendelijker papier

Rabobank Nederland

RABOBANK GEBRUIKT MILIEUVRIENDELIJKER PAPIER
30 maart 2000

De Rabobank gaat binnenkort voor al haar rekeningafschriften en bijbehorende enveloppen milieuvriendelijker papier gebruiken. Geleidelijk zal dit nieuwe papier ook gebruikt worden voor correspondentie, kopiëren en formulieren. Het papier is vervaardigd uit bomen die in duurzaam beheerd bos groeien en veroorzaakt tijdens de productie minder uitstoot van schadelijke stoffen. Bovendien zijn er minder hulpstoffen, zoals witmakers, in het papier verwerkt. Jaarlijks verstuurt de Rabobank circa 200 miljoen enveloppen met 365 miljoen rekeningafschriften aan haar klanten. Het vervaardigen daarvan kost op jaarbasis 1700 ton aan papier, waarvoor ruim 25.000 bomen nodig zijn.

De keuze voor de nieuwe papiersoort vloeit voort uit de doelstelling van de bank om het milieu minder te belasten. In dit kader heeft de bank ook voorzieningen getroffen om minder papier te gebruiken. Rekeningafschriften worden zoveel mogelijk samengevoegd in één enveloppe. De klant kan zelf kiezen hoe vaak hij een rekeningafschrift wil ontvangen. Veel klanten vinden het niet nodig elke week een afschrift te krijgen, omdat ze via de Rabofoon of Telebankieren direct rekeninginformatie kunnen krijgen.

"Om de belasting voor het milieu te kunnen meten, hebben we samen met Bureau Ploos van Amstel Milieu Consulting de Ecomeetlat voor papier ontwikkeld", zegt Wim Lange, manager milieuzorg van de Stafgroep Duurzame Ontwikkeling van de Rabobank. "Aan de productie van zowel hout, pulp als papier kennen we milieupunten toe. Als het aan ons geleverde papier voldoende scoort op de meetlat, krijgt het ons milieulogo."

Rabobankorganisatie Rabobank Nederland Externe Communicatie Telefoon (030) 216 2822/216 2460 Telefax (030) 216
1916