Onderzoek marktconformiteit uitbestedingen UVI's

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000

LISV

Onderzoek marktconformiteit uitbestedingen uvi's

Het Lisv geeft een extern bureau opdracht de markconformiteit te onderzoeken van de tarieven van alle uitbestedingen van de uitvoeringsinstellingen werknemersverzekeringen aan derden. Marktconformiteit is namelijk één van de voorwaarden die het Lisv hanteert voor het verlenen van toestemming. Omdat de marktconformiteit nog niet kan worden vastgesteld krijgen de uvi.s voor 2000 onder voorwaarden toestemming om de huidige uitbestedingen te continueren. Die voorwaarden zijn dat uvi.s en de bedrijven waaraan de taken zijn uitbesteed, instemmen met de volgende condities:
- betrokken partijen werken constructief mee aan de uitvoering van het onderzoek;

- de tarieven over 2000 worden verlaagd tot een marktconform niveau, als blijkt dat de tarieven, of een deel ervan, boven dat niveau liggen.

Vier uitbestedingen worden niet goedgekeurd en moeten worden beëindigd, zij voldoen niet aan de toetsingsvoorwaarden. Dit heeft het bestuur van het Lisv besloten in zijn vergadering van 29 maart 2000.

Los van de beoordeling van de marktconformiteit moeten de uitvoeringsinstellingen ervoor zorgen dat de bestaande uitbestedingsovereenkomsten worden aangepast aan de toetsingsvoorwaarden voor uitbestedingen. Beoordeeld wordt verder op aard en inhoud van de werkzaamheden, doelmatigheid en inhoud van de uitbestedingscontracten. Voor de uitbestedingen vanaf het jaar 2001 geldt eveneens het volgen van een aanbestedingsprocedure en het afleggen van verantwoordingsinformatie over de uitvoering van het contract.

Bij de uitbesteding van automatisering worden als extra voorwaarden gesteld dat uitvoeringsinstelling en gecontracteerde medewerking verlenen aan onderzoek naar het intellectuele eigendom van de geautomatiseerde systemen. Het Lisv stelt als voorwaarde voor de uitbesteding dat het intellectuele eigendom van de voor de uitvoering van de sociale verzekeringswetten noodzakelijke systemen bij de uvi berust. Bij het Gak bijvoorbeeld, dat zijn automatisering bij ASZ heeft ondergebracht, is het intellectueel eigendom op dit moment nog deels in handen van ASZ. Er is inmiddels overeenstemming tussen ASZ/Gak en Lisv dat dit geheel overgaat naar het publieke domein.

De vier uitbestedingen die niet worden goedgekeurd omdat zij niet voldoen aan de uitbestedingsvoorwaarden en daarom moeten worden beëindigd zijn:

- De uitbesteding van het Gak aan ViaPrisma van het elektronisch berichtenverkeer tussen werkgevers en uitvoeringsinstellingen en anderen. Het contract voldoet niet aan diverse toetsingsvoorwaarden en de afspraken over de kostentoedeling zijn niet marktconform. Er wordt niet op tarieven per product gecontracteerd maar de werkelijke exploitatiekosten van ViaPrisma worden bij het Gak in rekening gebracht.

- De uitbesteding van de voorlichtingstaak van GUO aan Relan. Alhoewel geen kerntaak is voorlichting één van de belangrijkste taken van de uvi. Dergelijke taken mogen slechts worden uitbesteed als dat aantoonbaar nut heeft voor de uvi. Daarvan is in dit geval echter niet gebleken.

- De uitbesteding van SFB aan SFB CAO-regelingen BV van beslissingen op aanvragen uitkeringen i.v.m. vorst en sneeuwval. Toestemming aan deze uitbesteding is onthouden omdat het gaat om een kerntaak (die niet mogen worden uitbesteed).

- De uitbesteding van SFB aan SFB Pensioen en Vermogensbeheer BV van het beheren van geldelijke middelen, het verzorgen van betalingen, het beheren van bankrekeningen en het beleggen van geldelijke middelen voor de uitvoeringsinstelling. De geldstromen van de uvi en de B-poot van SFB lopen niet over afzonderlijke bankrekeningen. Bij faillissement van een onderdeel van de B-poot kan dit leiden tot beslag op publieke gelden. In overleg met het SFB wordt onderzocht of garanties voor de publieke gelden kunnen worden gegeven.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dianne Paarhuis, tel
020 504 76 78, of Luc Schmidt, tel. 020 504 76 17.
30 mrt 00 16:39