Gehandicapte migranten in opleiding tot voorlichters

Datum nieuwsfeit: 30-03-2000
Rotterdam, 24 maart 2000 PERSBERICHT

Gehandicapte migranten in opleiding tot paraprofessionele voorlichters

Op donderdag 30 maart 2000 gaat bij stichting R'go het project 'Info Thuis' van start. 14 migranten met een lichamelijke beperking of handicap worden gedurende 3 maanden opgeleid tot voorlichters. Na afronding van de training zullen 4 voorlichters van Turkse, Marokkaanse, Kaap Verdiaanse en Surinaamse afkomst als professional worden geselecteerd en aangesteld bij het Informatie & Advies Team van stichting R'go. De bedoeling is, dat zij via huisbezoeken in de eigen taal bij andere migranten met een handicap informatie en/of voorlichting gaan geven over voorzieningen en regelingen in de zorg voor mensen met een handicap.

Doelstelling

Doel van het project 'Info Thuis' is om aan de ene kant de toegankelijkheid van de (gehandicapten) zorgverlening te verbeteren voor migranten/cliënten. Aan de andere kant is het doel om migranten met een handicap toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Via dit project doen ze werkervaring op.

Aanleiding

Zowel uit onderzoek als uit de praktijk blijkt, dat de informatievoorziening over voorzieningen en regelingen in de gehandicaptenzorg de doelgroep migranten met een handicap niet of nauwelijks bereikt. Dit heeft enerzijds te maken met het feit, dat de informatie niet of onvoldoende is afgestemd op deze doelgroep, en anderzijds dat de doelgroep niet of onvoldoende op de hoogte is van de wegen en mogelijkheden in deze sector.

ZON stimuleringsprijs en de rol van stichting R'go

De Averroès stichting heeft met het voorlichtingsproject 'Info Thuis' de stimuleringsprijs "Eigen Wijs" toegekend gekregen door Zorg Onderzoek Nederland (ZON). Het project is gebaseerd op de methodiek "Stap In", waarbij migranten ingelicht worden over het aanbod van instellingen en waarbij vraaggericht wordt gewerkt. Door mensen in de eigen taal via huisbezoeken de mogelijkheden aan te reiken, worden zij in staat gesteld keuzes te maken en een mening te formuleren over een bepaald (te ontwikkelen) aanbod. Stichting R'go is benaderd om als proeflocatie de coördinatie van de uitvoering van dit project op zich te nemen. Daarmee is R'go ook de werkgever van de 4 aan te stellen voorlichters.

Draagvlak

In het afgelopen half jaar zijn veel instellingen op landelijk en lokaal niveau betrokken bij de voorbereidingen van dit project, De bereidheid tot samenwerking is groot en velen zien de noodzaak van een dergelijk project in. De bedoeling is dat het project overdraagbaar is naar andere steden door middel van een te maken handleiding, trainingsmethode en materiaal dat tijdens het project in Rotterdam tot stand komt.

Noot voor redacties