Lanxmeer ontmoetingsplek trekkers Duurzaam Bouwen-projecten

Telefoon 0345 - 477721/477722

PERSBERICHT Culemborg, 27-03-2000

Lanxmeer perfect voorbeeld integrale Dubo-aanpak
30 maart aanstaande is Culemborg dé ontmoetingsplaats voor alle trekkers van Duurzaam Bouwen-projecten in Nederland. In totaal worden er die dag 37 Dubo-projecten gepresenteerd. Deze vormen de concrete uitwerking van het Beleidsprogramma Duurzaam Bouwen 2000-2004 dat staatssecretaris Remkes vorig jaar november naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Centraal die dag staan de drie onderwerpen energiebesparing, stedenbouw en de consument, met speciale aandacht voor kennis. Deelnemers aan deze dag brengen 's-ochtends een bezoek aan Lanxmeer, volgens VROM een perfect voorbeeld van een project met een integrale Dubo-aanpak. Staatssecretaris Remkes van VROM geeft 's-middags om 14.20 uur het officiële startsein voor de Dubo-projecten voor de komende twee jaar.
Lanxmeer is een integraal ontworpen ecologische woon- en werkwijk waar technologische innovaties dienstbaar zijn aan de kwaliteit en duurzaamheid van de menselijke leefomgeving. De woningen en gebouwen in Lanxmeer worden zeer energiezuinig. Zo komt een gedeelte van de energietoevoer via zon- en windenergie en via een biogasinstallatie, waarin het rioolwater en het groente- en tuinafval worden omgezet in energie. Er wordt naar gestreefd een energieneutrale wijk te realiseren. Dat betekent dat men net zoveel energie verbruikt als er in de wijk wordt opgewekt.

In de eerste fase worden 53 woningen, ontworpen door de architecten Joachim Eble en Pieter van der Ree, in houtskeletbouw gerealiseerd. Hiervan zijn op 6 maart de eerste vier opgeleverd. In 2002 wordt de laatste fase voltooid. Dan is Culemborg zo'n tweehonderd ecologische huur- en koopwoningen rijker. 30% van deze woningen wordt aangeboden in de sociale huur- en koopsector.

Het concept van de wijk is van de Stichting E.V.A. (Ecologisch Centrum voor Educatie, Voorlichting en Advies). Het project EVA-Lanxmeer is een coproductie van de gemeente Culemborg en Stichting E.V.A.. Het betreft een voorbeeldproject voor een integrale aanpak van een ecologische woon- en werkwijk, waarbij het accent ligt op duurzaamheid en vernieuwing in techniek en bewonersinvloed. Dit sluit direct aan op de drie speerpunten in het Dubo-beleidsprogramma: consument, energie en stedebouw en bestaande bouw.

De Gemeente Culemborg heeft de zorg voor het milieu hoog op de agenda staan. Gestaag werkt de gemeente samen met burgers aan een groen en duurzaam Culemborg. Op het gebied van wonen en werken wil de gemeente zorgvuldig omgaan met de beschikbare ruimte, de natuurlijke omgeving en de bereikbaarheid van de stad. Deze drie elementen spelen een belangrijke rol bij de verdere ontwikkeling van Culemborg.

Ochtendprogramma startbijeenkomst Duurzaam Bouwen op 30 maart 2000 in het (oude) Stadhuis van Culemborg
9.30 uur Aankomst en ontvangst in het (oude) Stadhuis van Culemborg 10.00 uur Welkomstwoord van de Wethouder Ruimtelijke Ordening en Milieu van Culemborg de heer J.G. Marringa (burgerzaal)
10.15 uur Panelpresentatie van het EVA - Lanxmeer project door de heer J. Eble, Stedenbouwkundige, Joachim Eble Architektur, Tübingen, Duitsland, de heer H. Verhaagen, Architect, Copijn, Utrecht, de heer J. Goed, Adviseur Integrale Stedenbouw en Stedelijke Vernieuwing, Goed Management & Advies, Culemborg en Mevrouw M. Kaptein, Voorzitter Stichting EVA, Culemborg 11.30 uur Excursie naar het Lanxmeer project per bus
Middagprogramma