Onderzoek: Brand Building via Internet

Datum nieuwsfeit: 31-03-2000
Persbericht vrijdag 31 maart 2000
Voor onmiddellijke publicatie (1 model en 1 grafiek bijgevoegd)
Brand Building via Internet:
Zoekgedrag Internet consument blijkt essentieel!

Internet is een belangrijk middel om bewustwording van een merk te bevorderen, zo blijkt uit het tweede brandbuilding onderzoek dat Pro Active International recentelijk heeft uitgevoerd.
Bijna de helft van de respondenten (48%) geeft aan merken en bedrijven via Internet te leren kennen, waarmee zij niet eerder bekend was. Wel wordt duidelijk dat deze merken en bedrijven op dit moment voornamelijk vallen in de E-commerce-, Internet- en computer-categorieën.
De wijze waarop de Internet consument op zoek gaat naar informatie blijkt sterk te verschillen per product-categorie. Dit zoekgedrag is van essentieel belang bij het bereiken van merkbewustwording en merkbeleving bij de juiste doelgroepen. Onvoldoende inzicht in het zoekgedrag van de Internetconsument belemmert de beoogde effectiviteit van de online communicatiestrategie voor merken.

Pro Active International onderscheidt vier zoekmethoden naar mate van merkbetrokkenheid: op interessegebied, productsoort, winkelnaam en op merknaam.

Wanneer de Internetconsument zoekt op merknaam betekent het impliciet dat er al sprake is van merkbewustzijn. Wanneer een merk zich in deze positie bevindt, zou de communicatie zich meer kunnen gaan richten op het creëren van merkloyaliteit. Wordt er in bepaalde categorie gezocht op interessegebied, dan betekent dit dat de merken in deze categorie een minder belangrijke rol spelen in de zoektocht van de Internetconsument.

In het onderstaande model wordt duidelijk dat naarmate de betrokkenheid van de Internetconsument bij een merknaam toeneemt, er ook gerichter op merknaam wordt gezocht. (Zie bijgevoegd model)

Het zoeken op merknaam wordt voornamelijk toegepast bij het zoeken naar informatie over bekende 'fast moving consumer goods' en automerken. Vergeleken met 1998 is het zoeken op merknaam naar informatie over auto's zelfs populairder geworden. De bestaande herkenbaarheid van deze A-merken lijkt een belangrijke rol te spelen bij de Internet consument in zijn keuze op merknaam te zoeken.

Informatie over duurzame producten, zoals computerapparatuur, telecommunicatie (telefoons), huishoudelijk apparatuur en TV-/audio-/video-producten wordt voornamelijk gezocht op productsoort. In deze categorie wordt duidelijk meer gezocht op producteigenschappen en productfuncties.

Het zoeken op winkelnaam wordt in eerste instantie toegepast voor de categorieën boeken en dagelijkse/wekelijkse boodschappen. Hier blijken de bekende en herkenbare winkelnamen van zowel virtuele (zoals BOL, Bruna) als traditionele merken (zoals Albert Heijn en C1000) vertrouwde zoekcriteria.

Wanneer het gaat om informatie over reizen, vakanties, recreatie en beurzen, congressen, evenementen, delicatessen, CD's en persoonlijke verzorging zoekt men in eerste instantie op interessegebied. Voor reisonderdelen wordt voornamelijk gezocht op bestemming of type vakantie, dit bleek uit een eerder uitgevoerd onderzoek door Pro Active International. Dit houdt in dat de Nederlandse reiswereld serieuze concurrentie heeft gekregen van websites over bepaalde bestemmingen, vaak opgezet met behulp van de plaatselijke autoriteiten.

In de afgelopen zes maanden hebben de ondervraagden voornamelijk Internet ingeschakeld om informatie in te winnen over reizen, vakanties, recreatie (62%), gevolgd door computerapparatuur (59%), CD's (54%) en boeken (46%). (Zie bijgevoegde grafiek)

Naast de zoekmethode blijken ook de wensen voor bepaalde online functionaliteiten op de websites per productcategorie duidelijk te verschillen.

De respondenten verwachten op de eerste plaats informatie over producten en prijzen aan te treffen op de websites. Afhankelijk van de productcategorie dient het aanbod op de websites ook te bestaan uit informatie over aanbiedingen en voordeel-acties, bestel- en betaalmogelijkheid, visuele weergave van producten, nieuws over ontwikkelingen en nieuwe producten.

Het is opvallend te zien dat de Internet consument regelmatig aangeeft bestel- en betaalmogelijkheden verwacht aan te treffen op de websites. Het geeft tevens aan dat er voor de aanbodzijde volop mogelijkheden zich in de komende jaren te richten op
E-commerce. Daarbij is belangrijk dat 52% van de respondenten van mening is dat het verloop van de aankoop van een product of dienst via Internet in grote mate de mening over het betreffende merk beïnvloedt.
Het onderzoek toont tenslotte aan dat de Internetconsument nauwelijks entertainment, merchandising, promotie-artikelen en spaarprogramma's verwacht aan te treffen op een site van de onderzochte product- en dienstcategorieën.

Het onderzoek 'Brandbuilding via Internet' is gehouden onder een groep van 880 Nederlandse Internetgebruikers, representatief voor de Nederlandse Internet populatie en is uitgevoerd in opdracht van ANWB Nieuwe Media, Compaq, Grolsch, PPGH/JWT Colors, RAI Group, Sara Lee/DE en Siemens.

Pro Active International is in Nederland marktleider op het gebied van onderzoek en advies voor online communicatie. Zij verrichten baanbrekend onderzoek op het gebied van nieuwe media. Pro Active International heeft inmiddels kantoren in 8 Europese landen. Het maakt deel uit van het netwerk van Newconomy NV.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Liesbeth Hop, tel. 020-5040300 of via e-mail (l.hop@proactiveinternational.com). Indien u meer wilt weten over de diensten van Pro Active International, kunt u de volgende website bezoeken: www.proactiveinternational.com.