SP: Borst moet lobby farmaceuten nu stoppen

Datum nieuwsfeit: 31-03-2000
Den Haag, 31 maart 2000

De Tweede-Kamerfractie van de SP wil van minister Borst volgende week in de kamer in een spoeddebat een dichtgetimmerd plan eisen tegen de agressieve marketing en lobby van de farmaceutische industrie. Dat dit nog steeds de spuigaten uitloopt, blijkt wel uit een interview met Hans ter Steege in Trouw (1) van vandaag. Anderhalf jaar geleden reageerde de minister nog positief op een vijf-puntenplan van de SP tegen deze marketing, maar sindsdien is er nagenoeg niets gebeurd. SP-kamerlid Kant: "Minister Borst verzuimt de farmaceutische industrie aan te pakken, de belangrijkste drijvende kracht achter de steeds sneller stijgende uitgaven voor geneesmiddelen. Voor patiënten pakt het beleid van deze minister regelmatig hard uit, maar de farmaceuten worden nog steeds met fluwelen handschoenen aangepakt. De regels voor reclame en marketing moeten flink aangescherpt worden, de controle verscherpt en de boetes verhoogd."

Informatie: Agnes Kant (06) 51 26 29 18

(1) Trouw, 31 maart 2000