BASF Arnhem zoekt alternatieven hervatting productie

Datum nieuwsfeit: 31-03-2000

BASF-fabriek in Arnhem zoekt naar alternatieven om productie te hervatten

Vorige week vrijdag 24 maart vond er rond 11.30 uur een ontploffing plaats bij de verbrandingsinstallatie van de fabriek van BASF in Arnhem. In deze installatie worden afvalgassen verbrand die vrijkomen bij de productie van dispersies.

Bij de ontploffing hebben zich geen persoonlijke ongevallen voorgedaan.

Op zaterdag 25 maart hebben verzekeringsdeskundigen een eerste schatting van de schade gemaakt. De daaropvolgende dagen hebben veiligheids-experts van BASF gezocht naar de oorzaken van de ontploffing. Ook was de leverancier van de verbrandingsinstallatie ter plekke om te helpen bij het vaststellen van de oorzaak en om de schade vast te stellen. Uit deze onderzoeken is gebleken dat een storing in het productieproces is opgetreden. Hierdoor is een meer dan normale hoeveelheid brandbaar gas naar de verzamelleiding gegaan. De bewakingsmeters in deze leiding hebben dit geconstateerd. Het systeem is ingericht om in dit soort uitzonderlijke gevallen de gasstroom om te leiden. Dit om te voorkomen dat er een explosief mengsel in de verbrandingsinstallatie terecht komt. Desondanks gebeurde dat toch. Dit mengsel is tot ontploffing gekomen.

Naar verwachting zal het ongeveer acht weken duren voordat de installatie hersteld is.

De installatie is drie jaar geleden geplaatst als gevolg van een wijziging in het productenpakket dat de fabriek produceert. In plaats van heel veel kleine producten, werd er gekozen voor slechts twee productlijnen voor de papierverwerkende industrie en de tapijtindustrie. Vanwege deze wijzigingen was er een nieuwe milieuvergunning nodig die een forse reductie van de luchtverontreiniging voorschreef. Het gevolg was de plaatsing van een installatie die het mogelijk maakt om de luchtverontreiniging fors te reduceren. De installatie is vanaf 1997 in bedrijf.

Inmiddels is de productie van een intern voorproduct voor de productie van dispersies hervat. Hierbij komen geen schadelijke stoffen vrij. Een zeer klein deel van de productie is ondergebracht bij andere BASF-locaties in Europa.

Er vindt momenteel overleg plaats met de provinciale autoriteiten om op bescheiden schaal de productie te hervatten. Het gaat hier om producten waarvoor geen alternatieve BASF-productielocaties in Europa bestaan.

Het produceren zal in dat geval tijdelijk plaatsvinden zónder gebruik van de verbrandingsinstallatie. Er zullen wél extra maatregelen worden getroffen om de luchtverontreiniging tot een minimum te beperken.

Het productieproces waarin de storing is opgetreden, zal niet worden gestart voordat een uitgebreide veiligheidsstudie heeft plaatsgevonden en adequate maatregelen zijn getroffen om een dergelijk incident in de toekomst te voorkomen.

Onno Graalmann, locatiemanager van de fabriek in Arnhem: 'We wegen alle voors en tegens zorgvuldig tegen elkaar af en zijn daarover in bespreking met de provinciale autoriteiten. Enerzijds is ons beleid de milieubelasting te minimaliseren, anderzijds brengen wij onze klanten in grote problemen door niet te kunnen leveren. Met het opstarten van het deel van de productie dat het minst afhankelijk is van de verbrandingsinstallatie, denken we de beste keus te maken.'

Door het uitvallen van de verbrandingsinstallatie wordt er tijdelijk gewerkt met een kleinere personele bezetting in de productie.

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.