Vermindering aantal leden provinciale staten

Datum nieuwsfeit: 31-03-2000
Vindplaats 2

RVD/DV

MINISTERRAAD: INSTEMMING MET VERMINDERING LEDEN PROVINCIALE...

Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties
Persbericht Ministerraad
31 maart 2000

MINISTERRAAD STEMT IN MET VERMINDERING AANTAL LEDEN PROVINCIALE

STATEN

De ministerraad heeft op voorstel van minister De Vries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ingestemd met een wetsvoorstel dat ertoe strekt het aantal leden van provinciale staten en gedeputeerde staten te verminderen. Doel van het wetsvoorstel is om daarmee de bestuurskracht van het provinciaal bestuur te vergroten en te bevorderen dat provinciale staten zich meer beperken tot de hoofdlijnen van het provinciaal beleid. Over dit onderwerp heeft op 14 december 1999 een algemeen overleg plaatsgevonden met de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uit de Tweede Kamer. Naar aanleiding van dit overleg is in het wetsvoorstel een variant uitgewerkt, waarin het aantal statenleden per provincie wordt teruggebracht van minimaal 39 en maximaal 83 leden naar minimaal 35 en maximaal 51 leden. Daarnaast wordt voorzien in een geringe vermindering van het maximum aantal gedeputeerden.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

RVD, 31.03.2000

31 mrt 00 14:52